Zatiahnuté
Bratislava
Jela
19.4.2024
Slovensko zaznamenalo najvyšší počet smrteľných nehôd na železnici v EÚ. V pláne je modernizácia vlakov
Zdielať na

Slovensko zaznamenalo najvyšší počet smrteľných nehôd na železnici v EÚ. V pláne je modernizácia vlakov

BRATISLAVA / Slovensko v rámci celej Európskej únie vedie v nelichotivej štatistike úmrtí pri nehodách na vlakových priecestiach. Počet tragédií na koľajniciach by mala pomôcť zredukovať postupná modernizácia vlakov, zvyšovanie bezpečnosti na priecestiach, ale aj väčšia disciplinovanosť účastníkov cestnej premávky.

Na vlakových priecestiach často dochádza k smrteľným nehodám, za čo môžu najviac chvíle nepozornosti alebo neuvážené správanie. Smrteľných a ťažkých zranení na Slovensku pribúda. Kým v roku 2021 sa smrteľne zranilo 71 osôb, v minulom roku to už bolo 93. Alarmujúce sú aj čísla z tohto roku, keď len za prvé tri týždne prišlo o život deväť ľudí. Ťažké zranenia utrpelo v roku 2022 41 osôb, väčšinou sa tak stane pri nedisciplinovanosti ľudí pri prechádzaní priecestím.

"Pri nehodách na priecestí utrpelo smrteľné zranenie ďalších dvanásť osôb, všetko používatelia priecestí," uviedla hovorkyňa ŽSR, Ria Feik Achbergerová. V Európskej únii klesá počet nehôd na železniciach a rovnako tak klesá aj počet osôb, ktoré následkami nehôd zahynuli. Podľa minulotýždňovej štatistiky Eurostatu v roku 2021 zaznamenali v Únii 1 389 vážnych nehôd, čo je o 840 menej ako tomu bolo v roku 2010, čo zároveň činí 38 % pokles. Na Slovensku za nehody môže nepozornosť občanov. "Všetky tragické nehody na železničných priecestiach za posledné roky sa stali z viny účastníkov cestnej premávky. Vodiči, chodci či cyklisti si zrejme neuvedomujú hroziace nebezpečenstvo," dodala  Achbergerová.


Slovensko zaznamenalo najvyšší počet smrteľných nehôd na železnici a oproti priemeru Európskej únie dosahuje takmer štvornásobne väčší počet osôb v prepočte na milión obyvateľov. Nasleduje Maďarsko a Poľsko, na opačnom konci sú Španielsko a Írsko. Ďalšie zranenia vznikajú pri nastupovaní a vystupovaní z vlaku, keď sa vlaková súprava rozbieha. Tomu by mali zabrániť systémy na blokovanie dverí, ktorými moderné vlaky disponujú. "Systémom blokovania dverí je vybavených cca 550 osobných vozňov a disponujú ním aj všetky ucelené elektrické a dieselové jednotky. Našou snahou je tento systém zaviesť do maximálneho možného počtu vlakov. Do všetkých vozidiel, bohužiaľ, nie je technicky možné namontovať najnovšie systémy," vysvetlil hovorca ZSSK, Tomáš Kováč.


O modernizáciu sa snažia aj železnice SR

Na viacerých úsekoch ponúkajú medziúrovňové križovanie, ktoré vylučuje stret auta s vlakom. "Modernizácia je ale finančne nákladná, keďže zvýšené zabezpečenie jednokoľajového priecestia sa môže pohybovať v sumách okolo 500-tisíc eur za jedno priecestie," uviedla Achbergerová.

Samovraždy sú negatívnym trendom v celej EÚ a tvoria samostatnou kapitolu, ktorá v štatistikách Eurostatu nebola započítaná. Na Slovensku zaznamenali v roku 2021 na koľajiskách 52 samovrážd. Pre porovnanie v Českej republike, samovraždu spáchalo na vlakovej trati 161 osôb, čo je viac než trojnásobok. Pri prekračovaní železničného priecestia si počínajte opatrne, vyhnete sa tak nezvratným následkom. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy