Jasno
-2°
Bratislava
Dorota
6.2.2023
Gastro rieši rébus: 10-percentná DPH platí len na to, čo sa zje v reštaurácii. Na donášku už nie
Zdielať na

Gastro rieši rébus: 10-percentná DPH platí len na to, čo sa zje v reštaurácii. Na donášku už nie

BRATISLAVA / Či si objednáte pizzu domov alebo zájdete na ňu do reštaurácie, náklady prevádzky sú takmer rovnaké. Schválené zníženie DPH pre gastro od 1. januára, ktoré má pomôcť podnikateľom s energetickou krízou ale neplatí pre všetkých.

Zníženie DPH na 10 % má platiť len na stravovanie v reštauráciách. Ak si ale ten istý hamburger objednáte alebo len vyzdvihnete, podnikatelia musia odviesť tradičných 20 %. Majitelia reštaurácií, ako aj pán Valaška s manželkou, ktorí fungujú na princípe rozvozu, by taktiež uvítali pomoc od štátu. "To je všetko rovnaké, či si príde po to človek, alebo to skonzumuje na mieste, takisto pálime tie drahé energie. Rozvoz v gastre je o tom, že my sa aspoň skúšame ten poplatok preniesť do toho produktu," uviedol pán Juraj Valaška. "Tým pádom sa to bohužiaľ netýka ani stravovania pre dôchodcov, ktoré im je rozvážané. Toto je zásadný problém," vyjadril sa Marián Viskupič, predseda Výboru NR SR pre financie a rozpočet.


Reštaurácie čakajú zmeny

Budú si musieť prenastaviť svoje informačné systémy tak, aby si mohli dať do eKasy nielen to, čo predali v reštaurácii. To znamená, že budú mať vyššie administratívne náklady. "Od 1. januára vstupujú aj iné legislatívne úpravy do praxe, kde napríklad aj rôzne platformy ako Bolt, W;olt, budú musieť nahlasovať jednotlivé príjmy, preto finančná správa bude mať k dispozícii informácie, koľko reštaurácia utŕžila prostredníctvom kuriérskych služieb," uviedla prezidentka Daňového fóra Slovenska, Alica Oravcová. Food courty, ktoré disponujú reštauračným vybavením, majú nárok na uplatnenie 10 % DPH.

No aj napriek tomu sú viacerí prevádzkovatelia zasiahnutí vysokou infláciou, spôsobenou koronakrízou či vojnou na Ukrajine, sklamaní. "Poteší to, ale že je to len na 3 mesiace, úprimne, trochu mi to príde komické. V gastrobiznise je to už tak, že ľudia si už odvykli, že chodia do reštaurácie, čiže tie donášky sú pre nás veľmi veľmi dôležité," vyjadrila sa prevádzkarka podniku Rana. "Najviac by pomohlo všetkým prevádzkam, ak by toto obdobie nebolo len trojmesačné, ale bolo by dlhšie alebo niekoľkoročné či trvalé. Presne tak, ako to majú všetky ostatné krajiny," skonštatoval Ľudovít Tóth, z iniciatívy Zachráňme gastro. "Stále ešte majú poslanci možnosť, aby sme v rýchlom kroku prijali zmysluplnejšie riešenie, ktoré nespôsobí takúto šarapatu," dodal na záver Viskupič.


Súvisiace články

Najčítanejšie