Zatiahnuté
11°
Bratislava
Marcel
20.4.2024
Minister školstva Gröhling: Zvýšenie platov učiteľov nie je len v mojej kompetencii
Zdielať na

Minister školstva Gröhling: Zvýšenie platov učiteľov nie je len v mojej kompetencii

BRATISLAVA / Podľa ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislava Gröhlinga (SaS) oficiálne nastáva reformný skok v školstve. Uviedol to na tlačovom brífingu v nadväznosti na prijatie troch hlavných školských zákonov v Národnej rade SR. Novely pomôžu so zmenou obsahu vzdelávania, výrazne digitalizovať školstvo, podporiť inkluzívne vzdelávanie či skvalitniť vzdelávanie učiteľov. Znížia aj byrokraciu pre školy, zjednodušia pedagogickú dokumentáciu a uľahčia vstup odborníkov z praxe do škôl. Zmeny by sa mali týkať aj systémovej podpory žiakov so znevýhodnením, ktorým reforma poradenského systému zaistí dostupnejšiu starostlivosť a odborné poradenstvo.

Minister školstva Branislav Gröhling na tlačovej besede oznámil viacero zmien, ktoré plánuje v rámci rezortu školstva.  "Plánujeme duálne vzdelávanie od druhého ročníka, kedy by sa žiaci učili slovenčinu spôsobom cudzieho jazyka," komentoval jazykové zmeny na školách. "Posnažíme sa dostať do vyučovacieho procesu aj iné metodiky, na aké boli žiaci doteraz zvyknutí. Nechceme žiadne memorovanie, bifľovanie, chceme spraviť vyučovanie atraktívnejším." Gröhling podotkol, že ich čakajú najväčšie reformné mesiace v školstve. „Budeme ich zavádzať do praxe cez zmeny v učive, na ktorých už teraz robí cez 300 pedagógov a odborníkov, cez kvalitnejšie vzdelávanie učiteľov alebo cez investície a reformné plány z Plánu obnovy. Mnohé viditeľné úpravy už aj zavádzame, ďalšie postupne budeme. Na všetky tieto reformy máme vyčlenené aj financie, vďaka ktorým neostanú len na papieri,“ objasnil.

Rozdielny prístup k výučbe detí ale aj učiteľov 

Gröhling hovorí aj o potrebe zmeny samotnej výučby, rezort školstva na tejto reforme pracuje už dlhodobo. "Pracujeme aj na vzdelávaní učiteľov, tých nebudú vzdelávať úradníci ale priamo učitelia. Budeme im ukazovať inovácie, nové spôsoby, ktoré budú sprostredkované aj v katalógoch." Zákon umožní, aby vzdelávanie učiteľov poskytovali aj mimovládne organizácie, teda neštátni poskytovatelia. Učitelia dostanú tiež možnosť získať dotácie na vzdelávanie. Rezort takto prepláca doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium. Zároveň na Slovensku postupne vzniká 40 regionálnych centier, v ktorých budú vzdelávať učitelia z praxe.

Dôležitou témou je aj potreba špeciálneho pedagóga, ktorí bude pomáhať deťom. Doteraz sa títo asistenti v školách vyskytovali skôr sporadicky. "Po prvýkrát spúšťame jednoduchšiu pomoc každému jednému dieťaťu, ktoré bude potrebovať špeciálnu pomoc. Zmeny sa dotknú aj žiakov, z finančne znevýhodneného prostredia," povedal na margo zavádzania špeciálnych asistentov do každej školy. "Chceme tvoriť farebné školstvo, aby sme pomohli každému." 

Finančná revitalizácia za 50 miliónov 

Jedným z cieľov reformy obsahu vzdelávania je prispôsobiť učivo 21. storočiu a odstrániť prílišné memorovanie poučiek. Pozornosť sa má presunúť na rozvoj schopností, kritického myslenia a digitálnej, environmentálnej či finančnej gramotnosti u žiakov. Ďalšou oblasťou bude aj kvalitné vzdelávanie učiteľov. "Plánujeme investovať 50 miliónov eur do inkluzívneho vyučovania. Chceme zavádzať aj nové pracovné miesta, kedy sme oslovili vysoké školy. Je veľkým problémom, že mladí ľudia nechcú pracovať v školstve z dôsledku slabého finančného ohodnotenia."  

"Chceme zároveň pomôcť riaditeľom škôl, aby mohli zobrať študenta magisterského stupňa. Bude to niečo podobné ako duálne vzdelávanie. Snažíme sa umožniť to, aby študenti prišli do kontaktu s praxou čím najskôr," vysvetlil minister väčší priestor pre študentov pedagogickej fakulty. 

Modernizácia v každom smere 

Minister tiež zdôraznil potrebu digitálnej gramotnosti. Novelou vznikla nová pozícia školského digitálneho koordinátora, ktorý má na starosti vzdelávanie učiteľov aj žiakov vo využívaní digitálnych technológií a v ich zavádzaní do výučby. O pozíciu prejavilo záujem 414 škôl. Na tieto zmeny naväzujú tiež investície do digitalizácie z Plánu obnovy, eurofondov či REACT EU. "Každý jeden učiteľ, ktorý momentálne vyučuje, je dobrý učiteľ. Práve starší vyučujúci prinášajú rôzne inovácie. Financie chceme investovať do učiteľov, ktorí o to majú záujem. Práve inovácie sú tým, čím chceme nalákať mladých do školstva," komentoval modernizáciu a zavádzanie nových prostriedkov výučby. 

Rezort školstva plánuje spustiť reformu, ktorá sa dotkne všetkých ročníkov. "Chceme upraviť celý vyučovací proces. Deti by sa mali učiť jednoduchšie."  Minister avizuje prerozdelenie na jednotlivé cykly, aby sa učiteľ mohol bližšie venovať žiakom. "Chceme zabezpečiť osobnejší princíp výučby. Chceme preklápať jednotlivé ročníky. Učitelia by mali mať viac priestoru na žiakov."  

Gröhling v závere uviedol, že sa osobne snaží vyrokovať lepšie platové podmienky pre učiteľov. Verí, že v nasledujúcich týždňoch príde pozitívny verdikt aj v tomto smere. "Chcel by som zvýšiť platy, ale nie je to v mojej kompetencií. V tejto veci musím diskutovať s premiérom Eduardom Hegerom a s ministrom financií Igorom Matovičom," dodal. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy