Zatiahnuté
11°
Bratislava
Vojtech
23.4.2024
Vyše 75 000 detí je integrovaných v školách. Gröhling prichádza so zmenami
Zdielať na

Vyše 75 000 detí je integrovaných v školách. Gröhling prichádza so zmenami

Archívne video

BRATISLAVA / Na Slovensku máme vyše 75 000 detí, ktoré sú vďaka inklúzií integrované v školách. Na koho sa má rodič obrátiť a ako by mal vyzerať celý systém inklúzie dnes v reformných krokoch predstavil minister školstva Branislav Gröhling.

"Máme deti, ktoré potrebujú osobitnú pomoc a starostlivosť. Máme vybudovaný aj poradenský systém. Našim cieľom je tento systém urobiť lepší a prehľadnejší,"  ozrejmil dlhotrvajúci problém minister školstva Branislav Gröhling. Po dvoch rokoch tak prichádza v pomoci deťom ďalšia reforma inkluzívnejšieho vzdelania. Naposledy sa do tohto kroku pustila ministerka Lubyová. Gröhling si sľubuje širokú diskusiu s konkrétnymi aktérmi a už dnes môžu svoje pripomienky odosielať. 

"Staráme sa o 75 000 detí, ktoré sú integrované v školách. Celý tento poradenský systém a jednotlivé kroky budeme smerovať k týmto deťom," informoval šéf rezortu školstva. Gröhling sľubuje jednotný systém, ktorý by mal fungovať začiatkom roka 2023 a bude debyrokratizovať komunikáciu. 

Ako by mal byť systém rozčlenený:

1. Učiteľ v triede - ide o metodickú podporu pre učiteľov, ako narábať s deťmi so špeciálnymi potrebami, zároveň by mal identifikovať rôzne problémy

2. Školský podporný tím - ide o asistentov, logopédov, špeciálnych pedagógov ako aj nové pozície

Od tohto tímu Gröhling očakáva veľa a nazýva ho oporným systémom. Pre posilnenie budú po novom definované aj v zákone o pedagogických zamestnancoch. V rámci národného projektu sa uvoľní čiastka 83 miliónov eur na pracovné pozície. V súčasnosti je v školách 1 947 asistentov a 778 inkluzívnych tímov, ktoré tvoria špeciálni pedagógovia, psychológovia a sociálni pedagógovia. Podporiť by sa po novom malo ďalších 205 škôl a vytvoriť 349 miest pre asistentov učiteľa a ďalších 131 členov podporného tímu. 

3-4. Nový subjekt - centrum poradenstva a prevencie - zlúčia sa centrá pedagogického poradenstva a prevencie s centrami špeciálneho pedagogického poradenstva

5. Špecializované centrum poradenstva a prevencie -  zameriavať sa bude na špecifické poruchy a bude sa nachádzať v každom krajskom meste. 

Riaditeľka Výskumného ústavu detskej psycho­lógie a patopsychológie Janette Motlová uviedla, že na projekte pracuje vyše 50 ľudí a kľúčom je štandardizovať procesy tak, aby jednotlivý pracovníci vedeli ako problémy u detí diagnostikovať a následne ich riešiť. "Ja verím, že v júni budeme môcť predstaviť obsahové štandardy a následne výkonové štandardy," povedala Motlová. V praxi by malo ísť o zlepšenie vyškolenia asistenčných pedagogických profesií. 

Učiteľ, ktorý je v triede a má ťažkosti so vzdelaním niektorých žiakov dostane podpornú skupinu (špeciálnych pedagógov) . Učiteľ následne dostane materiály, ako doplniť vzdelávanie či zapojenie rôznych hier na podporu vzdelania. Následne by táto skupina v prípade potreby nepotrebovala rozhodovať medzi najšpecializovanejším poradenským centrom, ale samotné novovytvorené centrum poradenstva a prevencie môže intervenovať v škole a pomáhať. V prípade, že by si žiak vyžadoval špecializované vyšetrenie bude môcť navštíviť najbližšie krajské mesto, v ktorom sa budú vykonávať vyšetrenia (napríklad pre deti s podozrením na autizmus, sluchové problémy a pod.).

Súvisiace články

Najčítanejšie správy