Polojasno
Bratislava
Jela
19.4.2024
Odtiahnuť autovraky z parkovísk už nemusí byť problém. Nový zákon môže komplikáciu vyriešiť ihneď
Zdielať na

Odtiahnuť autovraky z parkovísk už nemusí byť problém. Nový zákon môže komplikáciu vyriešiť ihneď

BRATISLAVA / Nájsť parkovacie miesto, je najmä vo väčších mestách otázkou veľkej trpezlivosti. Na parkoviskách sú pritom aj autá, ktoré už dlhšie nikto nepoužíva. Niektoré vyzerajú ako vraky, iné majú len vypustené pneumatiky, nemajú platnú technickú ani emisnú kontrolu, prípadne im chýbajú evidenčné čísla. Komunikácia s ich majiteľmi pritom jednoduchá nie je. Aktuálne je však na vláde návrh zákona, ktorý by tieto situácie mohol vyriešiť hneď. Jednoducho vám auto odtiahnu.


"Existuje veľký problém s vrakmi  respektíve odstavenými vozidlami, ktoré nemajú zaplatené zákonné poistenie, platnú technicku a emisnú kontrolu a často nemajú evidenčné číslo," povedal dopravný analytik Jozef Drahovský.

"Dokonca v prípade niektorých obcí v okrese Snina musíme konštatovať, že je tam viac auto vrakov z Ukrajiny a z Polska ako vlastných vozidiel ich obyvateľov," uviedol odborník na samosprávu Michal Kaliňák.


V hlavnom meste bolo takýchto áut nahlásených vlani vyše 500. Mestská polícia má však častokrát zviazané ruky. Nie je totiž vrak ako vrak.  "Boli to vozidlá, ktoré nemali platné technické a emisné kontroly, ale aj vozidlá, ktoré boli úplne zničené, rozkradnuté, zdemolované. Všetky tieto prípady boli odstúpené na Okresný úrad alebo teda príslušným správcom komunikácie," informoval hovorca mestskej polície Peter Pleva.

Majiteľ vozidla, ktoré nemalo platnú emisnú a technickú kontrolu dostal sankciu. No odtiahnúť ho nemohli. Mestskí policajti mali teda dalšu možnosť - štátnu políciu. Tá ma totiž právomoc vozidlu odňať evidenčné číslo v prípade, že nemá platnú technickú a emisnu kontrolu.


"Boli sme upozornení znovu na to, že takúto značku môžu odňať len vtedy, keď to auto je v prevádzke. Ale tým, že to auto nebolo v prevádzke , ale parkovalo na parkovacom mieste, takisto boli bezzubý," myslí si prezident Združenia náčelníkov obecných a mestských policajtov Ján Andrejko.



V parlamente majú aktuálne dva návrhy zákonov, ktoré by situáciu s dlho stojacimi autami bez emisnej či technickej kontroly, mohli vyriešiť. Prvý sa týka len hlavného mesta a právomoci dať takéto vozidlá v Bratislave okamžite z komunikácie či parkoviska odtiahnuť.


Druhý návrh by takéto niečo umožnil aj iným mestám a obciam na Slovensku. Ak legislatívu v parlamente schvália, samosprávam od apríla rozviažu ruky.

"Už nebudú musieť viesť papierovú vojnu s mnohými štátnymi orgánmi, ale dokážu to omnoho lepšie riešiť a zároveň potrebné opraty do ruky dostanú aj mestské polície, ktoré to dlhodobo potrebovali," povedal Kaliňák.

Odstránenie vozidiel bude pritom za rovnakých podmienok ako pri iných odťahoch.  "To znamená na náklady prevádzkovatela sa odtiahne na vozidlo na pozemok, majetok, parkovisko, zberné miesta a potom mesto si vymáha tieto prostriedky od vlastníka auta," konštatuje náčelník Andrejko.

Zmena legislatívy by tak mohla pomôcť aj mestám a obciam, ktoré majú problém s nastavením parkovacej politiky.
"Asi jedna tretina samospráv avizuje, že má záujem zaviesť parkovaciu politiku. Tú je ale potrebné zaviesť tak, aby sme jasne vedeli kde budú parkovacie státia, akým spôsobom bude zavedené a regulované parkovanie, ak tam ale budu vraky bez postihu, tak jednoducho budu zaberať miesta, "  povedal Michal Kaliňák zo ZMOS-u.


Ani v hlavnom meste zatiaľ jednotná parkovacia politika zavedená vo všetkých mestských častiach, aktuálne v praxi nefunguje.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy