Polojasno
Bratislava
Marek
25.4.2024
Cez Dunaj povedie nový most. Odborníci si nie sú istí jeho bezpečnosťou
Zdielať na

Cez Dunaj povedie nový most. Odborníci si nie sú istí jeho bezpečnosťou

BRATISLAVA / Ruch nielen na stavbe, ale aj všade naokolo. Rýchlostná cesta D4-R7 spojí brehy Dunaja a práve most bude podľa vodáckych klubov nebezpečný. Upozornili na to aj stavebníka, ktorý im predviedol test bezpečnosti. Ale vodákov nepresvedčil, a preto sa sami rozhodli názorne ukázať, čo sa stane, keď sa plavec dostane do blízkosti mosta.

Piliére nového mosta v rámci cesty D4-R7 môžu ohroziť malé plavidlá a plavcov. V úseku jeho výstavby využíva Dunaj na rekreáciu ročne 2000 plavidiel, či už na člnoch, kajakoch alebo paddle boardoch. "Zhruba každý 20. výjazd končí tým, že sa posádka nedobrovoľne ocitne vo vode," uviedol Vladimír Mišík, prezident Asociácie bratislavských vodáckych klubov. 

Asociácia zistila, že v rámci prebiehajúceho stavebného konania je plánovaná výmena dvoch pôvodných pilierov, ktoré majú byť nahradené konštrukciou 26 menších pilierov pod hladinou vody. A práve tie predstavujú potenciálne nebezpečenstvo, keď sa niekto v tom úseku ocitne vo vode. Trvá asi 0,3 sekundy kým telo alebo hlava nasleduje nohy, ktoré sú unášané prúdom dovnútra. Konštrukcia piliera je dutá, pod tým je úplná tma. Nachádza sa tam 26 piliérov, celé to má dĺžku polovice futbalového ihriska. Medzi piliermi sú pozachytávané drevá, kadiaľ sa plavec živý nemá šancu dostať von," vysvetlil Vladimír Mišík.

Na Dunaji je už teraz možné vidieť ťažké stroje a aj robotníkov. "Robí sa bez stavebného povolenia s právoplatnosťou, čo znamená, že majú povolenie na jednú vec, ale stavajú inú. To znamená, že robia čiernu stavbu," povedal Milan Grožaj, predseda OZ Triblavina. "Ministerstvo dopravy v piatok vyzvalo nezávislý dozor, ktorý dozerá na výstavbu, aby preveril, či je stavba realizovaná v súlade s platnými povoleniami. Na základe zistení nezávislého dozoru budeme vedieť zaujať stanovisko k prebiehajúcim prácam a ich súladu s aktuálne platnými povoleniami," informovala Karolína Ducká, hovorkyňa ministerstva dopravy. 

Vodák, Vladimír Mišík sa stretol so zástupcami firmy zodpovednej za výstavbu, ktorí mu na vlastných testoch ukázali bezpečnosť nového projektu. "Modelovanie spočívalo v naplavavovaní pinpongových loptičiek na pilier. Pinpogové loptičky ako model človeka," zdôraznil prezident Asociácie bratislavských vodáckych klubov. "Spracovaná bola hydraulická štúdia a fyzikálny model prúdenia vody v profile mosta cez rieku Dunaj. Obe štúdie boli spracované nad rámec požiadaviek dotknutých inštitúcií a orgánov," dodala Karolína Ducká.

Typ viacerých menších pilierov, na ktorých je postavený jeden veľký, je podľa vodákov vhodnejší pre pomalšie toky. Na Dunaji vedia iba o jednom v Rumunsku. Práve tam, kde už nie je silný prúd.

Nielen pre vodákov sú mosty nebezpečné. Pozrite si aj nasledujúcu reportáž:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy