Zatiahnuté
11°
Bratislava
Marcel
20.4.2024
Zdravotníci sa čoraz častejšie stretávajú so zneužívaním záchranky pacientami. Navrhujú, aby to platili z vlastného vrecka
Zdielať na

Zdravotníci sa čoraz častejšie stretávajú so zneužívaním záchranky pacientami. Navrhujú, aby to platili z vlastného vrecka

BRATISLAVA / Slovenská komora zdravotníckych záchranárov upozorňuje na to, že počet zneužití záchrannej služby narastá. Sanitky si volajú ľudia, ktorí nemajú akútne problémy a operátorovi poskytnú nepravdivé informácie. Ide o citlivú tému, no zástupcovia komory prichádzajú s riešením.

Zvuk sanitky v mnohých vyvoláva pocit nebezpečenstva a toho, že je v blízkosti niekto v ohrození života. V skutočnosti ale nie vždy ide o ťažký stav. Niektorí pacienti dokážu klamať. "Často sa stáva, že volajúci operátorovi v telefóne nepovie úplnú pravdu, zveličí svoje zdravotné ťažkosti a operátor má do istej miery zviazané ruky, pretože pacienta nevidí," uviedla hovorkyňa záchranárov Alena Krčová. 

"Sú to väčšinou jazdy, ku ktorým nás volajú chronickí pacienti, ktorí majú napríklad trojtýždňové alebo mesačné ťažkosti a zavolajú si záchranku. Sú dokonca takí, ktorí vedia, čo operátorovi povedať, aby ho v danej chvíli oklamali," opísal prezident Slovenskej komory zdravotných záchranárov František Majerský. "Počas klasických ordinačných hodín s klasickými zdravotnými problémami treba chodiť k svojmu všeobecnému lekárovi či špecialistovi. Záchranku je tu preto, aby poskytla zdravotnú starostlivosť v prípade neodkladnej starostlivosti, to znamená v akútnom ohrození života," povedala hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Eliášová. 

Poradie už určuje lekár

Záchranári sa stretávajú s argumentom, že pacient nebude musieť čakať u lekára a v nemocnici ich po dovezení hneď ošetria. Na centrálnych príjmoch už ale platia iné pravidlá. "Poradie na urgentnom príjme už určuje lekár a niekedy môžu čakať aj ako bežní ľudia, ktorí prídu autom, aj šesť hodín," dodal Majerský. "Sanitka Záchrannej zdravotnej služby nie je taxík, ak je práve pri takom pacientovi, ktorý do istej miery zneužil systém, tak zákonite chýba pri niekom, kto pomoc potrebuje ďaleko viac a môže byť v ohrození života," dodala Krčová. 

Existuje istá cesta, no úmysel treba pacientovi dokázať. "Pokiaľ by sa preukázalo, že operačné stredisko bolo úmyselne uvedené do omylu, zdravotná poisťovňa má právo vymáhať si náklady od toho, kto sa takého protiprávneho konania dopustil," povedala hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Viktória Vasilenková. 

"Projektový tím sa zaoberali aj výjazdami, ktoré nie sú adekvátne, no dospeli sme k tomu záveru, že aktuálne nebudeme v tejto oblasti robiť zmeny," povedala Eliášová. Záchranári ale s kompetentnými chcú vyvolať diskusiu na túto tému. Majú aj konkrétny návrh. "Aby sa spoplatnili kilometre, ktoré teraz platí poisťovňa, aby to zaplatil pacient. Ak nebudú pacienti perzekvovaný za zneužitie záchrannej služby, tak to budú robiť ďalej," povedal Majerský. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy