Polojasno
12°
Bratislava
Marcel
20.4.2024
OECD navrhuje znížiť maximálnu povolenú rýchlosť
Zdielať na

OECD navrhuje znížiť maximálnu povolenú rýchlosť

BRATISLAVA / Budeme musieť jazdiť v meste tridsiatkou a mimo mesta sedemdesiatkou? Túto otázku si museli položiť naše orgány. Aj keď si to väčšina z nás nevie ani len predstaviť, takéto odporúčanie dostali všetky členské štáty Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj, teda OECD.

Organizácia pre hospodársku spoluprácu svoje odporúčanie opiera o prípadové štúdie z desiatich krajín, kde zníženie rýchlosti v meste rapídne znížilo počet mŕtvych chodcov a cyklistov. Napríklad v Holandsku až na 70% ciest v mestách a obciach jazdia maximálnou povolenou rýchlosťou 30. Podobne aj v Nórsku, úmrtnosť na cestách klesla o 20%. 

Rozhodnutie ministerstva 

Francúzsko sa už taktiež čiastočne pridalo. Nedávno znížilo najvyššiu povolenú rýchlosť mimo obce z 90 na 70 km/h. "Ministerstvo dopravy tak isto v podstate ako aj dopravná polícia, keďže sme s nimi tento zámer prediskutovali toto odporúčanie na Slovensku aplikovať nebude," uviedol hovorca ministerstva z oddelenia bezpečnostnej cestnej premávky Milan Troška. 

Prečo neprijať zmenu?

OECD v rozpracovanej analýze hovorí, že chodec či cyklista má pri zrážke s autom až 5 násobne vyššiu šancu na prežitie, ak ide auto 30 km/h. namiesto 50 km/h.  Navyše by to znížilo hlučnosť, ako aj ekologickú záťaž. Zisťovali sme, prečo Slovensko ani neuvažuje o takejto zmene. "Za účelom zníženia nehodovosti sú vyhodnocované úseky, pričom tam také úseky sú upravené dopravným značením. Najvyššia povolená rýchlosť bola v minulosti znížená zo 60km/h na 50 km/h," vysvetlil Tomáš Vrábel z oddelenia dopravnej polície. 

Aj toto menšie zníženie výrazne vylepšilo slovenské štatistiky nehodovosti. Prinieslo dokonca historický rekord. Ministerstvo dopravy aj preto nevidí dôvod, aby sme vodičov znervózňovali obmedzenou rýchlosťou na 30, čo je rýchlosť, pri ktorej by sa vodiči možno aj zamysleli, či nie je rýchlejšie použiť bicykel. "V roku 2013 bolo Slovensko vyhodnotené ako najlepší štát EÚ za najväčší pokles nehodovosti, získali sme za to aj ocenenie. Za minulý rok sme sa pohybovali okolo 252, stále je to v prepočte na milión obyvateľov nízke číslo, čiže stále sme v tomto v lepšom európskom priemere. Máme najnižšiu nehodovosť," pokračoval Troška. 

Analytik ale hovorí o tom, že zaviesť maximálnu povolenú rýchlosť 30 v meste plošne u nás neprichádza do úvahy najmä preto, že naše označenie rýchlosti v konkrétnych úsekoch nám iní môžu vraj len závidieť. "Všade tam, kde je potrebné 30, na Slovensku už je znížená. Napríklad značkami zóna. Naproti tomu, tam kde je hlavná časť, kde máme električky autobusy,  tam máme 50, aby všetci jazdili plynulo," objasnil analytik Jozef Drahovský. 

Problémoví šoféri

Problémy väčšinou spôsobujú vodiči ktorí nedodržiavajú ani spomínanú rýchlosť 50 km/h. už dnes. Všetci nami oslovení ľudia pritom prízvukovali, že rýchlosť na Slovensku nie je až taký problém. "Práve nevenovanie sa riadeniu vozidla, či už používaním telefónu, alebo niekedy vodiči jedia pri dlhších trasách. Nebezpečné predbiehanie je oveľa horší faktor ako nedodržiavanie povolenej rýchlosti," skonštatoval chyby Troška. 

Pozrite si reportáž o novom sadzobníku pokút:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy