Polojasno
Bratislava
Marcel
20.4.2024
Ministerstvo sa s rozhodnutím o budúcnosti letiska neponáhľa
Zdielať na

Ministerstvo sa s rozhodnutím o budúcnosti letiska neponáhľa

Zdroj: SITA

Ministerstvo dopravy sa nechce ponáhľať s rozhodnutím, akým spôsobom sa bude financovať projekt rozvoja bratislavského letiska.

Ministerstvo dopravy sa nechce ponáhľať s rozhodnutím, akým spôsobom sa bude financovať projekt rozvoja bratislavského letiska. V prípade, že by Letisko M. R. Štefánika malo vytvoriť spoločný podnik s ďalším partnerom, prichádzajú do úvahy asi piati záujemcovia.

Často skloňované spojenie s viedenským letiskom by však mohlo stroskotať na prípadnom nesúhlase Protimonopolného úradu (PMÚ), povedal v rozhovore pre ČTK minister dopravy Ľubomír Vážny. 
    

"Máme jasnú koncepciu, na ktorej sa robí, zatiaľ sme nestratili žiadny čas," uviedol minister. V súčasnosti prebieha príprava rôznych dokumentov tak, aby sa v jarných mesiacoch mohol začať výber konkrétneho dodávateľa stavebných prác, dodal.
    

Minister do budúcnosti preferuje variant, aby bratislavské letisko vytvorilo spoločný podnik. "Vtedy je možno päť partnerov, s ktorými môžeme ísť," priblížil. Jedným z uchádzačov o takéto zlúčenie je letisko vo Schwechate pri Viedni, ktoré malo vlani v privatizácii získať väčšinový podiel v bratislavskom letisku. Predaj sa však nakoniec neuskutočnil.

"Tam je však háčik Protimonopolný úrad, ktorý si myslím, že bude posudzovať takéto spojenie ako koncentráciu," naznačil o prípadnom spojení so Schwechatom Vážny. Práve na nesúhlasnom stanovisku PMÚ vlani stroskotali snahy viedenského letiska presadiť sa v Bratislave.
    

Podľa koncepcie ministerstva dopravy by do bratislavského letiska mali v najbližších rokoch smerovať investície za 9,5 miliardy korún. Do konca roka 2010 by sa mali ukončiť viaceré úpravy tak, aby letisko zvládlo vybaviť ročne tri až štyri milióny pasažierov. V súčasnosti jeho bránami ročne prejdú asi dva milióny cestujúcich. Výstavba nového terminálu by mala prísť na rad až po roku 2010.
    

V hre o podobu modelu budúceho fungovania letiskovej spoločnosti sú stále viaceré alternatívy. Vážny si vie predstaviť aj situáciu, že letisko naďalej zostane výhradne v rukách štátu a zabezpečí svoj rozvoj samo. Problémom by však mohla byť obmedzená úverová kapacita spoločnosti, ktorá by zrejme nestačila na ďalšie investície napríklad do technologického vybavenia letiska. Do úvahy okrem toho naďalej prichádza aj využitie projektu verejno-súkromného partnerstva.
    

Konzorcium TwoOne, ktoré viedlo viedenské letisko a finančná skupina Penta, ponúklo v privatizácii za väčšinový balík bratislavského letiska 10,52 miliardy korún a ďalších 7,9 miliardy korún chcelo vložiť do základného imania spoločnosti.

Zdielať na

Najčítanejšie správy