Jasno
18°
Bratislava
Patrik, Patrícia
6.7.2022
Pozemná lanovka sa v nedeľu vydá na poslednú jazdu
Zdielať na
Slovensko

Pozemná lanovka sa v nedeľu vydá na poslednú jazdu

Zdroj: SITA

Tatranské lanové dráhy, a.s., sa rozhodli vymeniť staré vozne pozemnej lanovky za nové.

V nedeľu popoludní sa z Hrebienka do Starého Smokovca vydá na poslednú jazdu pozemná lanovka. Tatranské lanové dráhy sa po 37 rokoch prevádzky lanovky rozhodli vymeniť staré vozne za nové. Rozlúčka s lanovkou sa začne už v nedeľu ráno, kedy z Popradu do Starého Smokovca odíde historická električka "Kométa".

Počas celého dopoludnia je pre návštevníkov Starého Smokovca pripravený kultúrny program, ktorého súčasťou bude vernisáž o histórii kabínkovej lanovky. Na poslednú cestu sa vyberie lanovka o 14:00 z Hrebienka.

Hneď v pondelok pracovníci TLD odstránia vozne kabínkovej lanovky z koľajníc. Do konca týždňa by mali byť vozne zošrotované, keďže o ne neprejavili záujem kluby železničných veteránov ani železničné múzeum, pretože "lanovka je mladá," uviedla pre agentúru SITA manažérka TLD Danka Velecká.

Pozemná lanovka, ktorá je jediná svojho druhu na Slovensku, premáva v súčasnej podobe od 12. februára 1970. Údolná stanica sa nachádza v nadmorskej výške 1025 metrov, vrcholová stanica vo výške 1272 metrov. Dĺžka trate je 2 190 metrov. Jednou jazdou sa vyvezie 128 ľudí. Kapacita lanovky je 900 osôb za hodinu, čas jazdy je sedem minút. Súčasné kabíny lanovky vyrobila talianska firma Ceretti & Tanfani z Milána. Menej skúsení cestujúci počas jazdy stále riešia dilemu, ktorou stranou sa vozne vyhnú a či sa náhodou nezrazia.

Počas tohtoročnej letnej sezóny, od mája do augusta, prepravila lanovka približne 300 000 cestujúcich. Za 37 rokov prevádzky to bolo 34,72 mil. cestujúcich. Za toto obdobie lanovka najazdila 722 566 km. K jedinej vážnejšej udalosti v 37-ročnej histórii súčasnej lanovky došlo v marci 1980, kedy sa pri vybočovaní poškodil podvozok vozňa. Kabína bola vtedy našťastie prázdna. Okrem výmeny vozňov a pohonu lanovky, TLD zrekonštruujú aj západnú stranu údolnej stanice, kde sa nachádza nástupište a pokladnice. Celý objekt plánuje TLD zrekonštruovať na budúci rok.

Nová lanovka začne premávať v decembri, kedy uplynie presne 100 rokov od otvorenia prvej pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok. Prví cestujúci sa zo Starého Smokovca na Hrebienok vyviezli lanovkou 21. decembra 1908. Zaujímavosťou lanovky je, že uprostred jednokoľajovej trate sa vagóny míňajú na Abtovej výhybni. Najstaršie otvorené vozne s drevenými lavicami prepravili 45 cestujúcich a dosahovali rýchlosť 2,5 metra za sekundu. Pôvodný pohonný motor trikrát vymieňali, vždy za výkonnejší.

V roku 1967 sa začala komplexná rekonštrukcia pozemnej lanovky pred nadchádzajúcimi Majstrovstvami sveta v klasických lyžiarskych disciplínach v roku 1970. Lanovka vtedy dostala novú trať, vozne, pohon a staničné budovy dostali súčasnú podobu. V posledných rokoch sa na lanovke vykonávali už len menšie opravy a rekonštrukcie staničných budov.

Zdielať na

Najčítanejšie