Zatiahnuté
15°
Bratislava
Monika
7.5.2024
Dostali ste nevhodný darček? Poradíme vám, ako ho vrátiť
Zdielať na

Dostali ste nevhodný darček? Poradíme vám, ako ho vrátiť

BRATISLAVA / Nie všetci sú s darčekom, ktorí dostali pod stromček, spokojní. Ak už je to čokoľvek, čo obdarovanému nevyhovuje, kúpený tovar sa dá väčšinou vymeniť prípadne je tu aj možnosť vrátenia peňazí. Viete ale, čo hovorí zákon a čo všetko je potrebné si na internete prečítať?

V prvom rade je dôležité skontrolovať, či bol tovar zakúpený v kamennom obchode alebo na diaľku (prostredníctvom internetu, telefónu či faxu). V kamennom obchode tovar vidíme, môžeme si ho vyskúšať. "Nemáme teda zákonné právo odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu," potvrdila Nadežda Machútová, ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Dá sa prísť aj bez udania dôvodu, ale treba potom rešpektovať obchodné podmienky podnikateľa, ktorý určuje do koľkých dní sa dá tovar vrátiť prípadne za akých podmienok (či musíme prísť s originálnym obalom alebo bez neho). "V tomto prípade je to tiež vymožiteľné aj kontrolným orgánom, obchodník musí dodržať verejne daný sľub," upresnila Machútová.

Nákup cez internet

Iné je to v prípade zakúpenia tovaru cez internet. Nákupca má potom právo odstúpiť od zmluvy do 14 kalendárnych dní bez udania dôvodu. Predávajúci ale o tom musí informovať spotrebiteľa! "V prípade, že by tak neurobil, spotrebiteľovi sa toto právo predlžuje až na rok + 14 dní," doplnila Machútová. Ľudia by si preto mali pozorne čítať všeobecné obchodné podmienky. "V prípade nespokojnosti môžu spotrebitelia podať aj podnet na dozorný orgán," vysvetlila riaditeľka.

Ťažko sa ale vracajú veci kúpené cez internet, ktoré vám niekto vyrobí tovar na mieru a predávajúci by ho už ďalej nepredal alebo sú zabalené v hygienickom obale či veci s digitálnym obsahom. "Musí byť ale na stránke presne uvedené, že kúpený tovar už nie je možné vrátiť," spresnila riaditeľka. Ak ste si tovar zakúpili z Číny, akýkoľvek tovar nad 150 eur sa chápe ako tovar obchodného charakteru, zásielku môžu otvoriť colné orgány, napriek tomu, že si ju objednáva fyzická osoba, spotrebiteľ.

Čo sa nedá vrátiť

"Pokiaľ je tovar nadmerne opotrebovaný, obchodník musí vrátiť spotrebiteľovi plnú sumu vrátane poštovného do štrnástich dní, neskôr v občiansko-právnom konaní si ale môže vymáhať tieto peniaze naspäť," doplnila riaditeľka. Netreba zabúdať, že objednávka sa dá zrušiť ešte predtým, ako tovar spotrebiteľovi príde. 

Existuje aj čiastočné odstúpenie od zmluvy. "Napríklad, keď si žena objedná viac typov šiat," vysvetľuje Machútová. Obchodník si ale vtedy určuje, akú časť z poštovného vráti. "Človek musí zaplatiť poštovné z tovaru, ktorý vracia naspäť," doplnila Machútová.

"Keď vám niekto nevybaví reklamáciu alebo máte iný problém s obchodníkom, môžete vyriešiť tento spor takzvaným zmierlivým konaním. Do problému môže vstúpiť aj Obchodná inšpekcia Slovenskej republiky. Potom to môže skončiť dohodou, ale vám inšpekcia pošle odôvodnené stanovisko. Nemá záväznú podobu, ale môže pomôcť v prípade súdneho konania," uzatvára Machútová.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy