Jasno
20°
Bratislava
Prokop
4.7.2022
V MHD nás vozia staré autobusy, taxikári majú obmedzenia
Zdielať na
Slovensko

V MHD nás vozia staré autobusy, taxikári majú obmedzenia

BRATISLAVA / Na Slovensku vznikla veľmi zaujímavá situácia. Štát sa obáva o našu bezpečnosť a preto nariadil taxikárom, že nesmú jazdiť s autami staršími ako osem rokov. Ľudí však vozia autobusy, električky či sanitky, ktoré sú omnoho staršie. Ich vek však už nikto nerieši...

Nikde ombedzenia pre taxíky nie sú

Kým v minulosti to bolo 5 rokov, dnes sa hovorí o ôsmich. Taxíky by podľa zákona nemali byť staršie. Ich majitelia v tom ale vidia problém. "Nikde v okolitých štátoch nejaké to obmedzenie na tieto taxíky nie je, teda aspoň nie v takom rozsahu, ako je to u nás na Slovensku," hovorí taxikár Patrik Kollár.

Ďalším argumentom taxikárov je, že kým pri nich si môžeme vybrať, čím sa odvezieme, pri električkách, autobusoch, či sanitkách veľmi na výber nemáme. A to napriek tomu, že niektoré vozy môžeme porovnať s takýmito muzeálnymi kúskami.

Ľudia cestujú starou MHD

Priemerný vek električiek v Bratislave je 21 rokov. Po životnosti je ich strašidelných 70 percent. "Najstaršie vozidlá majú 28 a 32 rokov. V prípade električiek je však životnosť až 20 rokov a modernizáciou sa zvyšuje o ďalších 15," uviedla hovorkyňa bratislavského dopravného podniku Adriana Volfová.

Autobusy sú na tom lepšie. Po životnosti je "len" 30 percent. Aj tu je priemerný vek vyšší, než je zákonom dané pri taxíkoch - sedem  rokov. "Ich technická životnosť je 6 až 8 rokov, no údržbou a generálnymi opravami ich životnosť zvyšujeme," dodala Volfová.

Ak chodievate do práce trolejbusom, vedzte, že až 80 percent je po životnosti. Ich priemerný vek je 19 rokov. Ale nemajte obavy. "Vďaka nákupu 120 nových trolejbusov sa podarí obnoviť celý tento vozidlový park," dodáva Volfová.

Aj sanitky sú "historické"

Sťažujú sa aj na sanitky. Kým záchranky sú väčšinou v dobrom stave, tie, ktoré len prevážajú pacientov, často ledva dôjdu do cieľa. Ich vek pritom žiadny zákon nereguluje. "Majú 1203-ky, ktoré neviem, koľko majú rokov. MOžno 20 alebo koľko a nikomu to nevadí, že prídu pre pacienta a naložia pacienta a pacient si vyberať nemôže," hovorí taxikár Patrik.

Poisťovne ani nemocnice neoverujú, či je sanitka tzv. dopravnej služby nová. Stačí im dobrý technický stav. A to sa predsa kontroluje u taxíkov tiež. Dokonca každoročne. "Ja si myslím, že za ten technický stav vozidla by mala zodpovedať tá STK-čka," hovorí Patrik.

vek auta nie je jediným bičom na taxikárov. Od 3. decembra musia mať tzv. preukaz vodiča taxislužby. Kto ho nebude po 3. decembri mať, má smolu. Podmienky, ktoré ale musia splniť, sú sporné. VIAC TU. 

Téme sa venuje reportér Dárius Haraksin. INFORMÁCIE ONLINE TU.

ISIFA/Lidové noviny

Súvisiace články

Najčítanejšie