Zatiahnuté
-1°
Bratislava
Adela
22.12.2025
Otvárajú tunel Višňové. Vodičom má ušetriť aspoň pol hodinu
Zdielať na

Otvárajú tunel Višňové. Vodičom má ušetriť aspoň pol hodinu

VIŠŇOVÉ / Diaľničný tunel Višňové a nový úsek D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou NDS v pondelok 22. decembra odovzdala do užívania. Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) očakáva, že motoristi budú môcť tunel využívať od večerných hodín, najneskôr o siedmej. Stavba má podľa neho zásadne zmeniť dopravnú situáciu na severe Slovenska a výrazne odľahčiť problematický úsek cesty pod Strečnom.

 „Dnes od večerných hodín verím, že bude tunel sprejazdnený,“ uviedol Ráž pred slávnostným otvorením. Pripomenul, že každý tunel si vyžaduje pravidelnú údržbu – od čistenia až po technické revízie.

Tunel Višňové je s dĺžkou 7,5 kilometra najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.

Vodičom má ušetriť aspoň pol hodinu 

Podľa ministra by nová infraštruktúra mala vodičom ušetriť minimálne pol hodinu jazdy, v dopravne exponovaných situáciách dokonca hodinu až dve. Ráž sa dotkol aj komplikovanej histórie projektu.

„Problémov bolo viac, nerád by som sa vracal do minulosti. Do dnešného dňa prebieha arbitráž, preto je ťažké sa k niektorým veciam vyjadrovať,“ povedal. Pripomenul, že technická a stavebná časť sa pôvodne obstarávali oddelene a až neskôr sa podarilo presvedčiť dve spoločnosti, aby na projekte spolupracovali.

„Ak by sa to nepodarilo, dnes by sme možno v tuneli montovali prvý ventilátor,“ dodal. Minister otvoril aj tému celkového prepojenia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami. 

Záujem ľudí spôsobil kolaps dopravy

Ako sme už informovali, ešte v nedeľu 21. decembra predstavila Národná diaľničná spoločnosť tunel Višňové verejnosti počas Dňa otvoreného tunela. Návštevníci si mohli prejsť jeho časť v rámci komentovaných prehliadok, oboznámiť sa s technologickým vybavením a zúčastniť sa sprievodného kultúrneho programu. Minister Ráž označil podujatie za úspešné.

Uviedol, že záujem verejnosti prekonal očakávania a do tunela prišli tisíce ľudí, hoci niektorí museli absolvovať aj niekoľkokilometrovú pešiu trasu od parkovísk. „Verím, že si odnášajú silné zážitky. Už v pondelok tunel otvoríme pre motoristov a konečne spojíme Žilinu a Martin inou cestou než pod Strečnom,“ povedal. Generálny riaditeľ NDS Filip Macháček zdôraznil, že ide o stavbu, ktorá bola roky symbolom meškaní, no teraz sa priblížila k svojmu cieľu.

Verejnosť si mohla pozrieť tunel po prvé priečne prepojenie, vrátane vysvetlenia technologických celkov. Súčasťou podujatia bolo aj vysvätenie novej hasičskej stanice.

Opozícia: nie dôvod na oslavy, ale na sebareflexiu

Kým vláda hovorí o dopravnom prelomovom projekte, opozícia úspech spochybňuje. Hnutie Progresívne Slovensko označilo tunel Višňové za pamätník zlyhaní 15 rokov vlád Roberta Fica. Poslanec NR SR Ján Hargaš upozornil, že 7-kilometrový tunel sa staval 27 rokov a počas tohto obdobia došlo k zbytočným úmrtiam na ceste pod Strečnom.

„To nie je dôvod na oslavy, ale na ospravedlnenie a sebareflexiu. Diaľnica do Košíc mala byť hotová už v roku 2010,“ vyhlásil. Podľa neho niektoré časti tunela dnes už nespĺňajú aktuálne bezpečnostné normy, keďže sa počas výstavby zmenili stavebné pravidlá. Ako príklad uviedol zjazd do Vrútok, ktorý je podľa neho nepoužiteľný. Hargaš projekt prirovnal k zahraničným stavbám.

Pripomenul, že Eurotunel pod Lamanšským prielivom bol prerazený za šesť rokov a Cheopsova pyramída vznikla približne za dve desaťročia. „Je absurdné, že my sme jeden tunel stavali tak dlho,“ skonštatoval. Na ekonomickú stránku projektu poukázal člen finančného výboru parlamentu Štefan Kišš. Podľa neho Slovensko zaplatilo za 13-kilometrový úsek vrátane tunela o približne miliardu eur viac, než bolo nevyhnutné. „Tieto peniaze mohli ísť na dokončenie diaľnice do Košíc alebo na výstavbu dvoch nemocníc,“ uviedol. Zdržanie a opakované zmeny zhotoviteľa označil za dôkaz chaosu a systémových zlyhaní štátu.

Nový úsek D1 s tunelom Višňové má po otvorení odľahčiť cestu I/18 v okolí Strečna a stať sa dôležitou súčasťou budúceho prepojenia Bratislavy a Košíc. Či sa z neho stane symbol dopravného pokroku alebo pripomienka dlhoročných problémov verejných stavieb, ostáva podľa opozície otvorenou otázkou.

Zdielať na

Súvisiace články

Najčítanejšie správy