Sága tunela Višňové: Po štvrťstoročí sa konečne črtá svetlo na konci "tunela"?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Príbeh tunela Višňové
VIŠŇOVÉ / Stavba, ktorú sprevádzali geologické problémy, politické zlyhania, protesty a dokonca aj tragédie, sa blíži k záveru. Tunel Višňové by mal byť hotový do konca roka 2026. Stihne sa to skôr?
Už viac ako štvrťstoročie trvá bolestivý proces budovania diaľničného tunela Višňové. Od prvých prieskumných prác v roku 1998, počas ktorých sa začala raziť prieskumná štôlňa, sa na ministerskom poste vystriedalo trinásť ministrov dopravy. Za ten čas dielo sprevádzali geologické komplikácie, sporné politické a manažérske rozhodnutia, protesty stavbárov, zásahy polície a žiaľ, aj tragické udalosti.
Príbeh tunela Višňové
Chronológia (ne)úspechov
Výstavba tunela Višňové bola od začiatku poznačená problémami. Vtedajší minister dopravy Ján Počiatek (SMER-SD) konštatoval: "Nikto nemal nikdy konkrétnu zmluvu, konkrétneho dodávateľa, konkrétneho partnera na to, aby toto dielo zrealizoval." Árpád Érsek (MOST) neskôr pripustil: "Už nie je výhovorka pre mňa to, že sa tu niečo deje. Tu sa nedeje. Tu sa nedeje v takom tempe, ako sa malo." Boris Kollár (SME RODINA) za svojho pôsobenia ako predseda NR SR v nádeji vyhlásil: "Pevne tomu verím, že na Slovensku sme v novej ére, kedy sa začnú tunely stavať, a nie tunelovať."
Striedanie vlád a nárast nákladov
Počas výstavby tunela Višňové sa menili nielen vlády, ministri, vedenia diaľničnej spoločnosti a stavebné firmy, ale aj termíny dokončenia a samotné náklady. Odhady hovoria o tom, že celková suma už presiahla pol miliardy eur. Stavebný proces sprevádzali aj vyšetrovania kriminálnej polície a protesty nespokojných stavbárov.
Tragické udalosti
Najsmutnejšou kapitolou výstavby tunela Višňové sú úmrtia. "Umrel tu dnes mladý človek, ktorý len začal robiť na tejto stavbe, o čo je to ešte tragickejšie," povedal vtedajší štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (SMER-SD) po jednej z tragédií.
Svetlo na konci tunela?
Napriek všetkým problémom sa zdá, že sa blížime ku koncu. "Ten zmluvný termín, po tom všetko zladení a zosúladení je síce vo februári 2026, ale my stále dúfame, že sa to podarí urobiť do konca roka," uviedol aktuálny minister dopravy Jozef Ráž (SMER-SD).
Počas rokov výstavby robotníci, technici a inžinieri vyťažili viac ako 1,5 milióna metrov kubických horniny a použili vyše tisíc ton trhavín. Teraz už len ostáva veriť, že sa toto dielo skutočne podarí dokončiť a Slovensko sa vyhne ďalšiemu prepísaniu termínov.