Ceny kvetov na Dušičky oproti roku 2008 výrazne stúpli, ľudia šetria
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Blížia sa Dušičky a predajcovia kvetov, vencov, či sviečok už avizujú, že ľudia kupujú omnoho menej a vyberajú si lacnejšie možnosti. Snažíme sa viac šetriť už zrejme na všetkom. Aj keď predajcovia tvrdia, že ceny medziročne veľmi nestúpli, pri porovnaní s rokom 2008 je rozdiel zaujímavý. Bol to posledný rok, keď sme ešte platili slovenskými korunami. Jedno euro malo vtedy hodnotu približne tridsať slovenských korún.
Ceny kvetov sa od roku 2008 zmenili
"Ponúkaný tovar sa výrazne nelíši, no ceny áno. Napríklad chryzantémy v kvetináči kúpite na trhu už za 100 korún, avšak pred bránou cintorína stoja rovných 200," zaznelo v reportáži v roku 2008.
Pred sedemnástimi rokmi stála chryzantéma 100 korún, dnes 10. Síce je to o nulu menej, ale v eurách, takže to peňaženka pocíti viac než kedykoľvek predtým. "To vychádza zhruba o 200 kusov, dokážeme mať menej tých kvetín, ako sme dokázali mať," uviedol analytik vo Finančný kompas Matej Dobiš.
"Kvet stojí na trhu 15 korún, v kvetinárstve 20 a pred cintorínom rovných 30," odznelo v roku 2008. Cena jednej kvetiny sa dnes pohybuje okolo eura. To znamená, že v roku 2008 by ste za ňu zaplatili viac ako 30 korún. No ľuďom sa to zdalo veľa už vtedy, ale aj teraz.
Pred sedemnástimi rokmi však predajcovia ponúkali rôzne zľavy. Napríklad dôchodcovia dostali nad nákup dvoch kusov zľavu desať korún z produktu. Dnes by to bolo zhruba 30 centov. Niektoré veci sa však ani oproti minulej dekáde nezmenili. "Oplatí sa kupovať v Poľsku, väčšinou všetko vozia z Poľska," opísal opýtaný.
Ceny oproti minulému roku
Na záver aj niečo pozitívne. Ceny oproti minulému roku výraznejšie nestúpli. "Umelé kvety alebo kahance - tam vidíme, že cena bola veľmi stabilná. Na druhej strane trošku volatilnejšie je to pri živých kvetoch," uzavrel riaditeľ Inštitútu moderného spotrebiteľa Filip Kužma. Ceny sa tento rok výrazne nezmenili, no oproti roku 2008 je to už iná kapitola, najmä pre finančný rozpočet.