Algoritmy uprednostňujú klamstvá. Prečo dezinformácie vládnu sociálnym sieťam?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Nová rozsiahla európska štúdia prináša prvé porovnateľné údaje o výskyte dezinformácií na hlavných sociálnych sieťach. Na základe analýzy miliónov príspevkov skúma, ako platformy ako TikTok, Facebook či YouTube plnia svoje povinnosti podľa zákona o digitálnych službách.
„Čokoľvek, čo vo vás vyvoláva pocity senzácie alebo hnevu, si dajte pozor – pravdepodobne vás niekto manipuluje,“ hovorí Victor Breiner, riaditeľ portálu o informačnej bezpečnosti.
Najnovší európsky výskum ukazuje, že približne každý piaty príspevok na sociálnej sieti TikTok týkajúci sa verejných tém obsahuje zavádzajúci obsah. „Výskum prebiehal od jesene 2024 vo Francúzsku, na Slovensku, v Poľsku a Španielsku, pričom všetky príspevky hodnotili profesionálni factcheckeri,“ vysvetľuje Veronika Frankovská, projektová manažérka Demagog.sk.
Výskum sa zameral na šesť veľkých platforiem
A to TikTok, Facebook, X, YouTube, Instagram a LinkedIn. Skúmal dezinformácie a misinformácie. Kým dezinformácie sa šíria so zámerom zavádzať publikum, tzv. misinformácie sa šíria nevedomky. „Používatelia ich šíria bez toho, aby si uvedomovali, že informácia je nepravdivá, a bez zámeru niekoho zavádzať,“ dodáva Frankovská.
„Dôsledky vidíme každý deň – dôvera v inštitúcie, štát, lekárov či vedcov je veľmi nízka,“ upozorňuje Gabriel Tóth, zakladateľ a majiteľ digitálnej PR agentúry.
Najčastejšie sa šírili nepravdivé informácie v oblasti zdravia a vojny na Ukrajine, ktoré tvorili viac než dve tretiny problematických príspevkov. Medzi ďalšie často postihnuté oblasti patrili lokálna politika, klimatické otázky či migrácia. „Často ide o nepravdivé informácie o vakcínach, napríklad že sú škodlivé, aj keď štúdie potvrdzujú ich bezpečnosť,“ vysvetľuje Frankovská.
„V globále ide o politické dezinformácie, ktoré formujú svetonázor popierajúci fakty a vedu. Takto sú ľudia náchylnejší veriť a voliť antisystémové, väčšinou krajne pravicové strany,“ dodáva Breiner.
Algoritmy sociálnych sietí pritom uprednostňujú dezinformačný obsah
„Úlohou platforiem je udržať našu pozornosť. Práve dezinformácie alebo klamlivý obsah vyvolávajú emócie a kontroverzie, čím ľudia trávia na sieťach viac času,“ hovorí Tóth.
„Online platformy a sociálne siete musia umožniť elektronické upozorňovanie na nezákonný alebo škodlivý obsah,“ pripomína Martin Baláž, advokát. Nariaďuje im to DSA – Akt o digitálnych službách, ktorý má za cieľ vyhodnocovať a znižovať riziká šírenia dezinformácií. Pokiaľ sa veľké platformy nebudú týmito oznámeniami zaoberať, Európska komisia im môže uložiť sankciu až do výšky 6 % ročného obratu, čo pri týchto firmách znamená milióny, prípadne desiatky miliónov eur, dodáva Baláž.