Zatiahnuté
23°
Bratislava
Božena
27.7.2025
ZSSK rozšíri samoobslužný výpravný systém bez vlakvedúcich
Zdielať na

ZSSK rozšíri samoobslužný výpravný systém bez vlakvedúcich

Archívna reportáž

Pozrite si aj archívnu reportáž o tom, ako železnice čakajú viaceré zmeny

SLOVENSKO / Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 1. augusta rozšíri fungovanie samoobslužného výpravného systému (SVS) na ďalšie regionálne trate. Ide o režim bez vlakvedúceho, v ktorom sú vlaky obsluhované výlučne rušňovodičom a cestujúci musia nastupovať s platným cestovným lístkom. Výnimku majú iba držitelia bezplatnej prepravy s platným preukazom ZSSK.

Rozšírenie samoobslužného systému

Ako informovala ZSSK, samoobslužný systém už dnes funguje na 19 tratiach, vrátane tých vo Vysokých Tatrách či na úsekoch Kúty – Skalica a Prešov – Bardejov. Aktuálne na týchto tratiach jazdí 537 vlakov, čo predstavuje približne 32 percent regionálnej dopravy ZSSK. Po novom pribudne sedem nových tratí na úsekoch Žilina – Púchov - Trenčín - Zlatovce, Skalité – Čadca – Žilina - Liptovský Hrádok, Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky a Zvolen – Banská Bystrica - Brezno.

 ZSSK zavádza jasné pravidlá

Podľa dopravcu technický pokrok a nárast moderných vlakových jednotiek umožňuje bezpečnú a efektívnu prevádzku bez vlakvedúceho. "Nejde o jednorazové opatrenie, ale o systematickú zmenu. Zavádzame ju preto, aby sme nastavili jasné pravidlá, ktoré budú platiť pre všetkých rovnako. Tak, ako to funguje v moderných dopravných systémoch. Aj na Slovensku musí byť cestovanie verejnou dopravou založené na dôvere, dátach a poriadku," uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Spoločnosť plánuje SVS zaviesť všade tam, kde to umožňujú technické, bezpečnostné a prevádzkové podmienky. Na tratiach s týmto režimom si cestujúci musia lístok zabezpečiť vopred prostredníctvom aplikácie, SMS alebo v pokladnici. Kontroly budú náhodné, vykonávať ich budú špecializovaní kontrolóri. Pokuta za cestovanie bez lístka sa pohybuje od 40 do 70 eur, podľa doby jej zaplatenia, pričom sa pripočíta aj cena bežného lístka.

Zánik niektorých pozícií 

Zmena sa dotkne aj zamestnancov ZSSK. Časť vlakvedúcich bude presunutá na iné trate, niektorí sa uplatnia ako kontrolóri, iné pozície zaniknú. "Je to citlivý krok, ale z pohľadu celej siete nevyhnutný. V prípade núdze sme pripravení našim kolegom aj aktívne pomáhať s hľadaním ich ďalšieho pracovného miesta aj prostredníctvom našich partnerov," uviedol riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Karol Henzély.

Spoločnosť tvrdí, že ide o optimalizáciu, ktorá prispeje k efektívnejšiemu využívaniu verejných zdrojov. Vlakvedúci zostane všade tam, kde je to podľa dopravcu potrebné, najmä v zložitejších úsekoch, pri špecifických vozidlách alebo zložitejších prestupoch. "ZSSK chce tento model zaviesť tam, kde to technicky a prevádzkovo dáva zmysel. Komfort a bezpečnosť cestujúcich musia zostať zachované," vysvetlil Henzély.

ZSSK pripravuje aj digitálne novinky, ako je elektronický preukaz v aplikácii IDeme vlakom či automatický systém Check-in / Check-out. Cieľom je zjednodušiť cestovanie, zefektívniť kontrolu a zaviesť jednotné pravidlá platné pre všetkých. Zavádzanie SVS prebieha v spolupráci s Ministerstvom dopravy SR.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy