Unikátne stredisko stálo 38 miliónov. Umyvárka však zatiaľ neumyla ani jeden vlak
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
HUMENNÉ / Má to byť unikátne stredisko na čistenie a údržbu vlakov a mesačne sa má postarať až o 600 vlakových súprav. Hoci moderné technicko-hygienické stredisko v Humennom dokončili už pred rokom a pol, zatiaľ nevyčistilo ani jediný vlak. A to napriek tomu, že je od vlaňajška už aj skolaudované. Moderná vlaková autoumyvárka stála takmer 40-miliónov eur bez DPH.
Unikátne stredisko stálo 38 miliónov
Má to byť vstupenka do 21. storočia, aby sa tieto postupy stali minulosťou. Aj toto zaznelo pri odovzdaní staveniska v septembri 2021 s tým, že stavba mala byť hotová za 18 mesiacov. "Inak ani nemôže byť, lebo by sme prišli o eurofondy. Príprava tejto stavby trvala dvanásť rokov. Musí byť sprevádzkovaná koncom decembra 2023," uviedol vtedajší štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť.
Stredisko sídli tu, v areáli DEPA v Humennom. Vďaka nemu majú byť vlaky čistejšie, pohodlnejšie a spoľahlivejšie. A hoci jeho výstavbu ukončili v decembri 2023, doposiaľ tu nevyčistili ani jeden vlak.
"Tá THU-čka nebude môcť byť využívaná z objektívnych príčin asi osem mesiacov," pokračoval Kmeť. Odznelo z ministerstva dopravy v auguste pred dvoma rokmi. Dôvodom boli práce na elektrifikácii trate z Humenného do Bánoviec nad Ondavou. Počas nich bolo DEPO uzavreté a vlaky sa tam nemali ako dostať. Lenže to už neplatí. Elektrifikácia tejto časti už ukončená je, a napriek tomu sa v stredisku vlaky stále nečistia. Skolaudované pritom bolo v decembri 2024.
Umyvárka zatiaľ neumyla ani jeden vlak
"V súčasnosti prebiehajú technologické testy, nastavovanie zariadení a školenie personálu. Tieto procesy sú štandardnou súčasťou uvedenia do prevádzky a zabezpečia, že po spustení bude stredisko plne funkčné a pripravené poskytovať služby na najvyššej úrovni," informovala riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Pôbišová.
Faktom ale je, že dvojročná záručná lehota na technologické zariadenia začala plynúť od momentu dokončenia strediska, teda od decembra 2023. "Bude hotové a nebude to môcť ľuďom slúžiť. Je to také Kocúrkovo, by sme to mohli nazvať," opísala cestujúca Anna Gavaľová. "Nemáme diaľnice dorobené, nemáme obchvaty miest a sme uprostred Európy, nie sme v pralese, preboha," reagoval cestujúci Dušan.
Celkové náklady na výstavbu predstavujú 38 miliónov eur bez DPH. Mesačne má stredisko obslúžiť 600 vlakových súprav. Kedy sa to však stane realitou, stále nie je jasné. "Začiatok prevádzky závisí od ukončenia administratívnych krokov vyplývajúcich z pravidiel európskeho fungovania," uzavrela Pôbišová.