Cyklotrasy v Prešovskom kraji pod drobnohľadom: Nie každá trasa je ideálna
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
PREŠOV / Prešovský kraj sa pustil do rozsiahlej pasportizácie svojich cyklotrás, aby zmapoval ich reálny stav, náročnosť a povrch. Výsledky sú zaujímavé a poukazujú na to, že nie každá trasa označená "céčkom" je pre cyklistov ideálna.
Severovýchod Slovenska ponúka takmer 3 200 kilometrov cyklotrás, čo je úctyhodné číslo. Ako však vyzerá ich rozdelenie z hľadiska kvality a náročnosti?
Asfalt dominuje, ale nájdete aj panely
Pasportizácia ukázala, že prevládajú trasy s asfalto-betónovým povrchom (takmer 2 500 km). Nasledujú hlinené cesty (cca 330 km), hlineno-štrkové úseky (150 km) a prekvapením je aj nález 4,5 kilometra cyklotrás tvorených betónovými panelmi.
Teória a prax: Čo hovoria cyklisti?
Teoretické rozdelenie na ľahké a náročné trasy s grafickým znázornením je jedna vec, realita však môže byť odlišná. Skúsenosti cyklistov hovoria za všetko.
"Človek si dá ráno dva otčenáše a môže sa len modliť, že sa mu nič nestane," hovorí cyklista Štefan Suvák z Humenného, ktorý má skúsenosti s cestovaním na bicykli po celej Európe.
Štefan Suvák prebicykloval 9 štátov Európy a prekonal takmer 4-tisíc kilometrov. Výsledky pasportizácie ho prekvapili. "Mi to príde ako keby len niekde vyznačili céčkom a je to vlastne cyklotrasa. Cyklotrasa je pre mňa vybudovaná cesta pre cyklistov, ktorá je pohodlná a bezpečná,"
Podobne to vidí aj predseda Slovenského klubu cyklistov Humenné, Stanislav Mikita: "Keď mám ísť na bicykel a mám byť ohrozený tými autami a mám si dávať pozor, tak pre mňa to nie je cyklotrasa, ale to je cesta. Na takúto cyklotrasu s deťmi by som určite nešiel."
Hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Daša Jeleňová vysvetľuje, že "cyklotrasy sú podľa typu komunikácie cestami I., II. a III. triedy, pričom najviac ich je zaradených do tretej triedy, a to takmer 805 kilometrov."
Dobrá správa: Župa mapuje a opravuje
V rámci pasportizácie prešlo kontrolou všetkých 145 cyklotrás v kraji. Župa sa zamerala na ich stav, dĺžku, povrch, typ bicykla, pre ktorý sú určené a sledovala objekty v okolí cyklotrás. Výsledky sú sprístupnené vo webovej aplikácii. Trasy boli rozdelené do farebných úrovní podľa metodiky Slovenského cykloklubu. V havarijnom stave sú necelé tri kilometre.
"Presnejšie vo veľmi dobrom stave je vyše 1286 kilometrov cyklistických komunikácií, v dobrom cez 1129 a vo vyhovujúcom 693," dodáva Jeleňová.
Tip od skúseného cyklistu
Štefan Suvák odporúča trasu z Prešova do Veľkého Šariša a teší sa na dokončenie Poloniny trail: "Toto tu presne chýba, tie Poloniny sú krásne. A táto cesta určite zlepší a priláka viacej turistov akože na bicykel."
Humenné pridáva kilometre
Dobré správy prichádzajú aj z Humenného, kde pribúdajú nové kilometre cyklotrás. "Všetky tie úseky vedú či už do priemyselného parku, alebo k zdravotníckym, alebo k športovým a kultúrnym zariadeniam," hovorí primátor mesta Miloš Meričko.
Stanislav Mikita dodáva: "Každé metre, ktoré pribudnú v meste a zjednodušia prepravu, obmedzia využívanie áut a bude sa viacej jazdiť bicyklom. To privítame."