Polojasno
21°
Bratislava
Florián
4.5.2025
Sprísnené kontroly pre staršie vozidlá: Na Slovensku by mohla byť STK každý rok
Zdielať na

Sprísnené kontroly pre staršie vozidlá: Na Slovensku by mohla byť STK každý rok

SLOVENSKO / Na STK budeme zrejme chodiť každý rok. Európska komisia chce takto sprísniť kontroly pre staršie vozidlá.

​Chceli by znížiť aj nehodovosť

Z ciest chce tak dostať znečisťujúce a hlučné autá. Verí tiež, že sa tým zníži nehodovosť. Nové auto je potrebné skontrolovať prvýkrát po štyroch rokoch. Jazdenku pravidelne každé dva roky. Zmeniť to chce ale Európska komisia.

Automobily staršie ako 10 rokov by po novom na technickú a emisnú kontrolu jazdili každý rok. "EÚ je pevne odhodlaná znížiť do roku 2030 počet smrteľných nehôd a vážnych zranení na cestách o 50 %," hovorí Apostolos Tzitzikostas, komisár pre udržateľnú dopravu a cestovný ruch.

"Myslíte si, že pravidelné preventívne lekárske prehliadky zabezpečia lepší zdravotný stav obyvateľstva? Technická kontrola je možno najrýchlejšia možná diagnostika celého vozidla," tvrdí Peter Hulman, riaditeľ Národnej asociácie STK. "Za rok 2024 na celom Slovensku vykázalo Ministerstvo vnútra osem prípadov dopravných nehôd, ktoré boli spôsobené technickým stavom. Keď si uvedomíme, že za rovnaký čas boli spôsobené dopravné nehody odleteným kameňom, viac ako 80 prípadov. Možno by bolo na premyslenie, či by Európska únia nemohla prijať nariadenie o zamedzení odlietavania kameňov," informuje Pavol Prepiak, výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Slovensko.

​Podľa neho ide o približne 700-tisíc áut, ktoré by ročne museli stanice kontrolovať každý rok na technickú kontrolu. Po našich cestách jazdia priemerne takmer 15-ročné autá. V európskom porovnaní sú staršie približne o 3 roky. Rekordérom s viac ako 17 ročnými automobilmi je Grécko. "Vieme, že niektoré krajiny, ktoré majú ťažisko vozidiel napríklad blízko morského pobrežia, tak skrátili tú lehotu dvojročnú na kratšiu. V prípade Slovenska more nemáme, a ten slaný vzduch, ktorý by mohol pôsobiť tiež nie. Takéto veci sú iba Solivary Prešov, ale tam si myslím, že by sme to zvládli aj s tým, ako sa na východe slušne jazdí," dodáva Prepiak.

Zo strany Európskej komisie ide zatiaľ len o návrh na podrobnosti. Je zvedavé aj ministerstvo dopravy. "Ide o začiatok riadneho legislatívneho procesu a je ťažké v súčasnosti povedať, v akom znení bude táto európska smernica napokon schválená v Európskom parlamente a v Rade," informuje Petra Poláčiková, hovorkyňa Ministerstva dopravy. Nové pravidlá chce Komisia nastaviť aj pri kontrole bezpečnostných systémov u elektromobilov.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy