Oblačno
Bratislava
Marek
25.4.2024
Národná rada rozhodla. Árpáda Érseka neodvolali z postu ministra
Zdielať na

Národná rada rozhodla. Árpáda Érseka neodvolali z postu ministra

Google News Button Sledovať správy

BRATISLAVA / Mimoriadna 44. schôdza Národnej rady SR o návrhu časti opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi (Most-Híd) skončila. Národná rada nevyslovila nedôveru ministrovi dopravy.

Hlavným dôvodom, prečo opozícia navrhla vysloviť nedôveru ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi, je problematická stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové. Poslanec Miroslav Ivan (SaS) v úvodnom vystúpení na mimoriadnej 44. schôdzi o odvolávaní ministra dopravy informoval, že v dohode o ukončení zmluvy o dielo so zhotoviteľom ustúpil iba štát. "Umožnil zhotoviteľovi odísť zo stavby prakticky bez finančných postihov a ešte k tomu nás, daňových poplatníkov, zaviazal odkúpiť zariadenie staveniska, ktoré tam zhotoviteľ zanechal. K tomu ešte náklady na bezpečnostné opatrenia a stráženie stavby, až do prevzatia staveniska novým zhotoviteľom,“ upozornil Ivan. Finančné požiadavky, ktoré počas výstavby vzniesol zhotoviteľ stále podľa neho posudzuje komisia pre riešenie sporov a nie je vylúčené, že ich aj tak zaplatí štát.

"Prakticky všetky diaľničné úseky, ktoré vo svojom funkčnom období zdedil, meškajú, a hoci je ministrom dopravy od 31. augusta 2016 nedokázal meškaniu nijako zabrániť. Informovanosť občanov – daňových poplatníkov, o tom, kedy budú tieto úseky naozaj hotové a čo je príčinou zdržania, chýbajú,“ povedal Ivan o návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy z iniciatívy liberálov.

Cesty prvej triedy, ako hlavná cestná infraštruktúra, podľa opozície pod vedením ministra dopravy neustále chátrajú a každý rok sa zvyšuje podiel úsekov v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave. Narastá tiež počet mostov na cestách I. triedy v havarijnom stave a podľa poslancov je len otázkou času, kedy uzavretie jedného z nich zapríčiní dopravný kolaps na cestách. Ako ďalej vyplýva z návrhu poslancov, na opravy ciest I. triedy ide ročne zhruba 50 miliónov eur, čo spôsobuje ich trvalé chátranie.

S nesúhlasným stanoviskom vlády k návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy oboznámila poslancov ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná. Pôsobenie Érseka vo funkcii považuje vláda za mimoriadne kvalitné a plne ho podporuje v úsilí plniť Programové vyhlásenie vlády SR. Minister Érsek podľa vlády vyriešil niekoľko kritických situácií, naštartoval viacero dôležitých diaľničných stavieb a intenzívne pracuje na zlepšení stavu ciest prvej triedy aj mostov."Prispel k rozvoju železničnej dopravy a hľadá možnosti ako podporiť alternatívne druhy dopravy. Pod jeho vedením je Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) najlepší spomedzi všetkých operačných programov na Slovensku a v čerpaní je aj nad priemerom všetkých operačných programov v celej Európskej únii," uviedla Matečná.

​Počas pôsobnosti Érseka na čele rezortu dopravy boli podpísané zmluvy na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ – Prešov, juh, D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Všetky tieto stavby pokračujú podľa plánu a mali by byť dokončené načas, z toho úsek Budimír – Bidovce ešte do konca tohto roka. "Okrem toho sa začali súťaže na výstavbu rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná, R4 Prešov sever I. etapa, R2 Košice Šaca – Košice Oľšany II etapa, R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Výstavba je tak strategicky rozložená do všetkých kútov Slovenska, pričom prioritne sa riešia kritické úseky, ktoré boli technicky pripravené na výstavbu,“ dodala Matečná.

Anna Zemanová, poslankyňa NR SR za SaS začala svoj prejav tým, že ide o najnudnejšiu schôdzu a rozviedla informácie o spoločnosti Váhostav. "Pán minister, dúfam, že budete mať odvahu vystúpiť v rozprave," vyzvala ministra dopravy. Stavba D4 a R7 je podľa Zemanovej hrozbou pre životné prostredie. "Je to mediálny škandál s navážaním kontaminovanej zeminy a iného odpadu. Pán minister, nedodržali ste podmienky koncesnej zmluvy, kde vo viacerých bodoch máte uložené povinnosti aj možnosti, ako ste mali konať a stavbu kontrolovať," povedala poslankyňa. Ministra dopravy považuje za zodpovedného za to, že nezávislý dozor alebo poverení ľudia z ministerstva nedostatočne kontrolovali stavbu, hoci v čase, kedy sa začalo s navážaním uvedených materiálov, na to upozorňovali aj médiá.

Na rozprave vystúpil aj samotný Árpád Érsek

"Dnes tu odvolávame jedného z najlepších ministrov. Vnímam to ako čisté politikárčenie. Árpád Érsek nastúpil do idúceho vlaku a robí to perfektne. Nepamätám si jeden finančný škandál, ktorý by súvisel s týmto ministerstvom," začal svoj prejav Béla Bugár, líder strany Most-Híd. Po rozprave jednotlivých poslancov sa do rozpravy zapojila ja samotný Árpád Érsek: "Každá rozprava sa dá začať negatívne. Čo všetko minister mohol a čo nestihol a za čo ho ideme vešať." Minister sa vyjadril aj k výstavbe D4R7 s tým, že ak vyšetrovanie odhalí, že na stavbe je niečo kontaminované a nezávislý dozor to neoznámil, tak sa s ním podľa ministra rozlúčia. "Spravíme také opatrenia, aby sa kontaminácia, ak bude dokázaná, odstránila. Bývam na Žitnom ostrove, tam som sa narodil. Moji vnuci sú tam a nechcem, aby moji vnuci pili zlú vodu," dodal minister dopravy.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy