Zatiahnuté
Bratislava
Marek
25.4.2024
Školstvo na Slovensku čakajú zmeny. Nastupuje systém otvoreného školstva, ktorý nerobí rozdiely
Zdielať na

Školstvo na Slovensku čakajú zmeny. Nastupuje systém otvoreného školstva, ktorý nerobí rozdiely

Google News Button Sledovať správy

BRATISLAVA / Ministerka školstva Martina Lubyová mala na vláde predložiť dlho očakávaný návrh reformy školstva. Malo by ísť o priekopnícku reformu s výhľadom na 10 rokov. V pláne je viac ako stovka zásadných zmien.

Kabinet schválil na svojom stredajšom rokovaní Národný program rozvoja vzdelávania a výchovy. Vláda tento materiál prijala s pripomenkami. Ministerka Lubyová uviedla, že ho ešte skontrolujú, prípadne dopracujú. Pri jeho tvorbe sa inšpirovala systémom školstva v škandinávskych krajinách. Ide o systém otvoreného školstva, kde sa nerobí rozdiel medzi výsledkami detí. Podľa ministerky školstva sa tak môže školstvo na Slovensku posunúť na vyššiu úroveň. 

Vláda Slovenské školstvo trápia najviac tri indikátory, a to zlé výsledky 15-ročných žiakov v medzinárodných testovaniach, nedostatočné vzdelávanie v rannom detstve a slabá účasť dospelých na celoživotnom vzdelávaní. Cieľom Národného programu rozvoja vzdelávania a výchovy je tieto ukazovatele zlepšiť. Na plnenie akčného plánu spísaného v národnom programe vzdelávania je vyčlenených deväť miliárd eur do roku 2027.

V Národnom programe rozvoja vzdelávania a výchovy je spísaných desať čiastkových cieľov, tri strategické ciele, tri prierezové témy a 150 opatrení. Prierezovými témami sú integrácia a inklúzia marginalizovaných rómskych komunít a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, prepojenie systému výchovy a vzdelávania s potrebami ekonomiky a trhu práce a rozvoj systému ďalšieho vzdelávania v rámci celoživotného vzdelávania. Hlavnými strategickými cieľmi sú dostupnosť, modernizácia a kvalita.

Ako sa píše v predkladanom materiáli, čiastkovými cieľmi programu je dosiahnuť efektívne fungujúce regionálne a vysoké školstvo. Regionálne školstvo má v budúcnosti napríklad poskytovať kvalitnú výchovu a vzdelávanie, zabezpečovať učiteľom postavenie a ohodnotenie zodpovedajúce mimoriadnemu významu ich práce či poskytovať deťom a žiakom radosť zo získavania vedomostí a ich osobného rastu, ako i základ zdravého životného štýlu. Efektívne fungujúce vysoké školstvo musí spĺňať päť kritérií - poskytovať vysokoškolské vzdelávanie s kvalitou zodpovedajúcou medzinárodným štandardom, byť dostupné pre všetkých občanov, ktorí oň prejavia záujem a preukážu predpoklady na jeho úspešné absolvovanie, byť stálou súčasťou európskeho priestoru vysokoškolského vzdelávania a európskeho výskumného priestoru, byť významnou súčasťou výskumného potenciálu Slovenska v oblasti základného výskumu a v oblasti aplikovaného výskumu a vývoja a významne prispievať k rozvoju národného hospodárstva, spoločnosti a regiónov Slovenska.

Opatrenia uvedené v národnom programe vychádzajú z autorského dokumentu Učiace sa Slovensko, Programového vyhlásenia vlády SR a Správy o stave školstva, ktorá bola vypracovaná počas funkčného obdobia ministra školstva Dušana Čaploviča. Na príprave programu participovali tri pracovné skupiny so zastúpením profesijných a odborných združení.

Tlačovú konferenciu s vyhlásením ministerky školstva sme vysielali NAŽIVO.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy