Odmietam, že by cirkevné školy mali prísť čo i len o cent, odkazuje minister Drucker
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / On hovorí o najväčšej reforme vo vzdelávaní za posledných 20 rokov, no kritici spomínajú likvidáciu súkromných a cirkevných škôl či stratu možnosti rodičov rozhodovať o tom, kde bude ich dieťa chodiť do školy. Parlamentom schválená reforma zahŕňa zmenu siedmich zákonov a podľa rezortu školstva každý jeden je dielom skladačky - od materských škôl až po univerzity a spolu vytvárajú zmysluplný funkčný celok. Viac o reforme školstva povedal Tomáš Drucker, minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky.
Tomáš Drucker v relácii Politika 24
Minister školstva Tomáš Drucker v relácii vysvetlil podrobnosti najväčšej reformy školstva za posledných 20 rokov. Zdôraznil, že zmeny majú zlepšiť kvalitu vzdelávania, zvýšiť spravodlivosť a prispieť aj k dlhodobému ekonomickému rastu Slovenska.
„Ak by sa podarilo udržať tieto reformy a poctivosť krokov, ktoré realizujeme, Slovensku by mohli priniesť desiatky miliárd eur v ekonomickom raste,“ uviedol Drucker.
Čo reforma prinesie deťom, učiteľom a školám
Podľa ministra majú mať deti spravodlivejšie šance bez ohľadu na to, kde sa narodili. Reforma preto posúva hranicu povinného predprimárneho vzdelávania nižšie – už od troch rokov. „Tri, štyri, päť rokov rozhodnú o tom, ako úspešní budete v živote,“ vysvetlil Drucker. „Ak ani jeden z rodičov nemá výučný list, dieťa bude musieť byť zaradené do predprimárneho vzdelávania.“
Cieľom je, aby aj deti z marginalizovaných komunít dostali rovnakú šancu uspieť. Minister upozornil, že vzdelanie je kľúčové aj z ekonomického hľadiska. „Ak chceme nebyť chudobnou krajinou, musíme investovať do vzdelania. Deti, ktoré nedokončia ani základnú školu, neuspejú na pracovnom trhu,“ dodal.
Výber školy a zmeny vo verejnom školstve
Reforma zavádza garanciu, že každý rodič bude mať pre svoje dieťa zabezpečené miesto vo verejnej škole. „Právo rodiča vybrať školu pre svoje dieťa je nespochybniteľné,“ povedal Drucker.
„Úlohou štátu je však zabezpečiť, aby toto právo bolo aj vykonateľné – aby každé dieťa dostalo miesto v škole.“
Zmeny sa dotknú aj stredného školstva. Cieľom je lepšie prepojenie vzdelávania s trhom práce a posilnenie odbornej a technickej prípravy. „Musíme budovať odbornosť a inovatívnosť, aby sme dokázali uspieť aj v oblastiach ako jadrová energetika,“ dodal.
Financovanie cirkevných a súkromných škôl
Drucker odmietol tvrdenia, že reforma pripraví cirkevné školy o peniaze. „Odmietam, že by cirkevné školy mali prísť čo i len o jeden cent,“ reagoval minister na výhrady KDH.
„Štát financuje verejnú službu, aby každé dieťa malo spravodlivý prístup ku kvalitnému vzdelaniu.“
Zmeny podľa ministra zavádzajú férovejší systém v súlade s odporúčaniami OECD. Školy, ktoré vyberajú školné, budú musieť preukázať verejný záujem, ak chcú naďalej dostávať plné financovanie.
„Ak súkromná škola otvorí svoje brány všetkým deťom za rovnakých podmienok, môže dostať aj viac peňazí ako doteraz,“ dodal Drucker.
Kedy sa reforma prejaví v praxi?
Niektoré opatrenia začnú platiť už od 1. januára, iné postupne do roku 2028. Povinné predprimárne vzdelávanie pre štvorročné deti začne v septembri 2027, pre trojročné o rok neskôr.
„Hovoríme o postupnom procese. Vzdelávanie od troch rokov už dnes navštevuje tri zo štyroch detí, v mnohých okresoch až 90 percent,“ uviedol minister. Drucker zároveň pripomenul, že štát pripravuje racionalizáciu siete škôl, podporu digitalizácie a znižovanie byrokracie pre učiteľov.
Nedostatok učiteľov a nové štipendiá
Minister priznal, že nie je dostatok učiteľov v niektorých odboroch, najmä v matematike, fyzike a informatike. „Spustili sme štipendiá pre vysokoškolákov v nedostatkových odboroch – až 4000 eur ročne,“ uviedol Drucker.
Zavádza sa aj nová pozícia „kandidáta učiteľa“, aby sa študenti pedagogiky mohli už počas štúdia zapájať do výučby a získavať prax.
Odliv talentov a návrat študentov zo zahraničia
Reforma myslí aj na to, ako udržať mladých talentovaných ľudí na Slovensku. Vysoké školy budú po novom financované podľa výsledkov – napríklad podľa uplatnenia absolventov na trhu práce či spolupráce so súkromným sektorom.
„Musíme mladým ľuďom ponúknuť prostredie, v ktorom sa budú môcť uplatniť. Niektoré veci sa dajú riešiť len na úrovni EÚ, ale mnohé zvládneme aj doma,“ povedal minister. V spolupráci s podpredsedom vlády Petrom Kmecom sa pripravuje nový zákon o transfere technológií a podpore mladých vedcov.
Príprava reformy a kritika procesu
Na záver Drucker odmietol výhrady, že reforma vznikala bez dostatočnej diskusie. „Tieto zákony sa pripravovali v spolupráci s tými, ktorých sa dotýkali. Bolo do nich zapojených viac ako 40 pracovných skupín,“ uviedol. „Nie je pravda, že by sa začali pripravovať až v lete. Naopak, robili sme ich poctivo a participatívne.“