Jasno
17°
Bratislava
Žigmund
2.5.2024
Stretli ste sa už s nepočujúcimi taxikármi? Pozrite sa, aké pravidlá pre nich platia
Zdielať na

Stretli ste sa už s nepočujúcimi taxikármi? Pozrite sa, aké pravidlá pre nich platia

BRATISLAVA / Nechce sa im hovoriť? Nerozumejú po slovensky? Alebo sú naozaj hluchonemí. Reč je o niektorých taxikároch, ktorí pracujú pre medzinárodnú súkromnú firmu. Zisťovali sme, aké pravidlá pre nich platia a za akých okolností môžu sluchovo postihnutí vodiči prevážať ľudí.

Na hluchonemého taxikára môžete naraziť kedykoľvek

​"Dobrý deň, som vodič so sluchovým postihnutím. Ak chcete so mnou komunikovať, napíšte textovú správu." Toto sú oznámenia, ktoré majú niektorí profesionálni vodiči na zadnej strane sedadla spolujazdca. Natrafiť na hluchonemých taxikárov môžete kedykoľvek. Pri objednávke jazdy totiž informácia v aplikácii nie je uvedená. "Dávame im možnosť zapojiť sa do bežného pracovného života. Často sú z bežného trhu práce vylúčení," povedala PR manažérka Bolt pre SR a ČR Soňa Stoukalová. 

TV JOJ

"Napríklad sú aj vodiči, ktorí nemajú nohy. Majú všetko na ručné riadenie. A takáto osoba musí mať všetko na svetelné veci čiže napríklad aj auto, ktoré dáva zvukový signál pri cúvaní a tak ďalej. Tieto veci musia byť prerobené tak, aby vyhovovali osobe s postihnutím sluchu," vysvetlil dopravný analytik Jozef Drahovský. 

Podmienkou môže byť zdravotnícka pomôcka

Každý profesionálny vodič musí absolvovať lekársku prehliadku. Do 65 rokov ju musí absolvovať každých 5 rokov a po dovŕšení spomínaného veku sú to každé 2 roky. "Skutočnosť, či žiadateľ o vodičské oprávnenie je alebo nie je spôsobilý na vedenie motorových vozidiel, musí vyplávať zo záverov lekárskej prehliadky, ktorú vykoná posudzujúci lekár," priblížila hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Bárdyová. 

Podmienkou môže byť napríklad zdravotnícka pomôcka. V prípade zníženej hladiny sluchu je to načúvací prístroj. Otázkou ale zostáva - čo v prípade, ak profesionálny vodič nepočuje vôbec a žiadna zdravotná pomôcka jeho postihnutie nemôže vykompenzovať. "Pri strate sluchu od 51 do 90 percent je zdravotná spôsobilosť, pokiaľ je tu korekcia načúvacím prístrojom. Keď je strata sluchu nad 90 percent, tak zdravotná spôsobilosť sa posudzuje vždy individuálne," dodal lekár, právnik a zároveň súdny znalec Peter Kováč. 

100 ľudí, 100 názorov

"Hovorí sa, že nepočujúci šoféri sú ešte pozornejší, než bežní šoféri. A to práve preto, že im chýba ten jeden sluchový zmysel. Nepredstavujú žiadne nebezpečenstvo na to, aby mohli vykonávať taxikársku službu alebo prepravu osôb," povedal motoristický novinár Juraj Hrivnák. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy