Skoro jasno
21°
Bratislava
Gertrúda
19.5.2024
Príčinou leteckého nešťastia môže byť aj rutina, hovorí pilot Miroslav Láber
Zdielať na

Príčinou leteckého nešťastia môže byť aj rutina, hovorí pilot Miroslav Láber

NITRA / Športové lietadlo havarovalo 29. augusta pri Podhoranoch neďaleko Nitry. Dvojčlenná posádka bola na mieste mŕtva. Podľa svedkov urobil pilot krátko pred nehodou niekoľko otočiek a stroj následne havaroval. Pátrali po ňom hodinu. Ide už o šiestu tragickú leteckú haváriu za dva roky. Niektoré otriasli Slovenskom, ostatné ste možno ani nezaregistrovali. Zostalo po nich 13 mŕtvych. Príčinu najhoršieho pádu navyše nepoznáme dodnes.

Mokrý háj, takmer presne pred dvoma rokmi. Let z Brna má problémy pri núdzovom pristátí. Po páde končí v plameňoch. Ani jeden z pasažierov neprežil. "Lekár, ktorý bol na mieste, po likvidácii požiaru, konštatoval u troch osôb smrť," uviedol okresný riaditeľ HaZZ Skalica, Jozef Jankovič. Turiec, apríl 2022 a Medzinárodná súťaž v lietaní na vetroňoch. Piloti z Poľska a Litvy sa zrážajú vo vzduchu. Jeden z nich nedokáže otvoriť padák, druhého havária vyhadzuje zo stroja. Obaja sú pri takej výške bez šance na prežitie. "Pri takýchto súťažiach sa stávajú aj takéto veci. Nepoviem, že sme na to pripravení, no v určitej oblasti s tým musíme počítať," dodal Ľuboš Jánošík, riaditeľ letiska v Prievidzi.

V lete 2022 sa hasiči náhlia do kukuričného poľa pri Nových Zámkoch. Nachádzajú vrak dvojmiestneho lietadla. Pilot končí vo vážnom stave, 66-ročný pasažier je už po smrti. Len o dva roky mladší Miroslav padá tento rok v júli z neba v Kotešovej, po dvoch minútach vo vzduchu. Skúsenému členovi žilinského aeroklubu záchranári už nedokážu pomôcť.

​No a nakoniec ešte jeden krajší koniec z júla, aj keď ani ten od tragédie nemal ďaleko. V Lehote pod Vtáčnikom sa pilot dostáva do úzkych počas testovania nového stroja. "Pri jednej z tých skúšok došlo k nejakej závade. Z toho dôvodu pilot nedokázal lietadlo ovládať a musel použiť integrovaný záchranný systém," opísal Ján Hrabovský, riaditeľ AEROSPOOL Prievidza. Ten ho našťastie bezpečne doviedol na zem. Tá najzávažnejšia nehoda si zaslúži  špeciálnu pozornosť. Vo februári havarovalo lietadlo na západe Slovenska a dodnes verejnosť netuší, čo sa vlastne stalo.

"Padlo lietadlo, štyria mŕtvi a viac sa nevie zatiaľ," opísal vtedy svedok. No a viac sa nevie ani dnes. Jeden z najváženejších pilotov na Slovensku mal v rukách opraty, zvyšok posádky tvorilo trio nemenej skúsených letcov. "Boli štyria piloti na palube, naozaj úplne sofistikovaní piloti. Nikto nevie, čo sa presne stalo, stať sa môže hocičo," dodal pilot Miroslav Láber. Informácie o prípade sú veľmi strohé a veľa sa toho z oficiálnych zdrojov nedozvieme. Keď už k takejto nehode príde, jej vyšetrovanie je nesmierne náročné. Môže ísť o technické zlyhanie, zlé poveternostné podmienky alebo aj obyčajnú nepozornosť. Nedostatočný výcvik je nepravdepodobný, už úvodné teoretické skúšky sú extrémne náročné. Experti tiež upozorňujú na to, že havárie podľa štatistík až také bežné nie sú. V očiach verejnosti rezonujú hlavne kvôli šoku, ktorý vyvolávajú. "Od roku 2021 náš Letecký a námorný vyšetrovací útvar zaznamenal 5 nehôd, pri ktorých členovia posádky utrpeli vážne zranenia a 6 nehôd, ktoré sa, žiaľ, skončili tragicky,"  Martin Petro, hovorca Ministerstva dopravy SR.

Rozhovor s pilotom Miroslavom Láberom o leteckých haváriách

​Čím si vysvetľujete, že nehôd malých lietadiel je v poslednom období tak veľa?

Ja by som v prvom rade trochu zredukoval tento názor, že ich je veľa. Pretože keď sa pozrieme koľko sa lieta, lieta sa veľa. Máme niekoľko veľkých leteckých škôl, ktoré napríklad veľa lietajú, lebo majú výcviky a podobne. Nato, koľko tých letov je, v porovnaním napríklad s tým, koľko sa ľudí zraní či zomrie pri dopravných nehodách na cestách, tak je to zanedbateľné. Čo sa týka príčin, sú rôzne. Môže ísť o ľudskú chybu, technickú poruchu. Nepríjemnou príčinou bývajú aj poveternostné podmienky. 

Menšie lietadlá lietajú nižšie ako komerčné. Sú tam aj tie systémy menej vyvinuté? 

Menšie lietadlo je veľmi široký pojem. Samozrejme, existujú rôzne ultralighty, ktoré si v podstate ľudia stavajú stavebnicovo, alebo teda svojpomocne, až po lietadlá, ktoré sú tiež malé, možno štvormiestne. Tie ale majú také systémy ako napríklad aj sofistikované navigačné prístroje. Na pohľad malé lietadlo, môže byť úplne sofistikované. Sú to veľmi variabilné veci. Väčšinou sa stane, že padne skôr nejaký ultralight, pretože je ľahší a náchylnejší na problémy s vetrom. Príčinou havárie môže byť aj tzv. rutina. Pilot robí niečo, čo už robil niekoľkokrát. No tým, že to berie ako rutinu, zabudne na nejakú blbosť, čo sa mu ale potom môže vypomstiť.  

Čo je potrebné spĺňať, pokiaľ by sme chceli pilotovať lietadlo?

Každý človek, ktorý je oprávnený pilotovať lietadlo, či už od malého až po Boeing, musí prejsť presne stanoveným systémom výcviku. Prvý krok je tzv. PPL, teda licencia súkromného pilota, ktorá je iba na jedno motorové lietadlo. Ide o základnú licenciu, ale už aj pri tej sú teoretické skúšky náročné. Robí sa to oficiálne na dopravnom úrade a je tam asi 12 alebo 14 predmetov, ktoré sa musíte naučiť. Postupne si urobíte ďalšiu licenciu na viacmotorové lietadlo, potom licenciu na lietanie podľa prístrojov, teda keď sa už nelieta podľa viditeľnosti. Ďalej keď chce postupovať už na zložitejšie typy lietadiel, tak si musí robiť typové licencie. Je to naozaj zložitý systém, ktorý aj stojí veľa peňazí a samozrejme, aj námahy. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy