Moderné technológie v službách záchrany: Telefón na streche auta spustil tiesňové volanie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Moderné technológie v službách záchrany
BRATISLAVA / Automatické tiesňové volania z mobilov a inteligentných zariadení už nie sú len hudbou budúcnosti. Čoraz častejšie zachraňujú životy, no občas aj spôsobia planý poplach. Ako fungujú moderné systémy e-Call a prečo by sme im mali venovať pozornosť?
Keď zabudnutý mobil volá o pomoc
Minulý týždeň v Rimavskej Sobote zažili záchranári kurióznu situáciu. Na tiesňovú linku prišlo automatické hlásenie, no na mieste, ktoré lokalizoval signál, nikoho nenašli. Záhada sa vyriešila až po príchode mladej vodičky. Tá si totiž zabudla mobilný telefón na streche auta. Počas jazdy jej spadol a pád zrejme spustil tiesňové volanie. Moderné smartfóny totiž fungujú na podobnom princípe ako systém e-Call, ktorý je povinný vo všetkých nových autách.
E-Call: Automatický záchranca na cestách
Systém e-Call funguje v Európskej únii už sedem rokov a je povinnou výbavou nových typov vozidiel. V prípade nehody dokáže automaticky privolať pomoc a odoslať presnú polohu vozidla záchranárskym zložkám.
"Povinnosť to vlastniť určuje len predpis Európskej únie pre nové vozidlá. To znamená majitelia vozidiel staršieho typu to nejakým spôsobom riešiť nemusia. V týchto nových všetkých vozidlách tento systém už je automaticky zabudovaný. Automaticky znamená aj to, že je samostatný bez ohľadu na stav vozidla ako takého. To znamená, že ten systém má samostatný GPS modul," vysvetľuje motoristický novinár Peter Minárik.
Systém e-Call ponúka dve možnosti aktivácie. Posádka môže s operátorom komunikovať stlačením SOS tlačidla alebo sa systém automaticky aktivuje pri silnom náraze. Hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann dodáva: "V oboch prípadoch sa ozve operátor linky 112 a aj v prípade, že cestujúci s operátorom nekomunikuje, je možné zistiť polohu auta a aj ďalšie informácie o type vozidla. Následne sú na miesto dopravnej nehody vyslané zložky IZS."
Štatistiky rezortu vnútra potvrdzujú, že systém e-Call využíva stále viac ľudí.
Smart hodinky a telefóny: Záchrana na zápästí
Okrem e-Call v autách dokážu pomoc automaticky privolať aj inteligentné hodinky a smartfóny. Lekár a záchranár Martin Balko poukazuje na ich výhody v kritických situáciách: "Je ideálny napríklad vtedy, keď dôjde k dopravnej nehode s náhlou stratou vedomia, že volajúci si nie je schopný zavolať, alebo napríklad so zakliesnením vo vozidle."
IT odborník Martin Drobný vysvetľuje, ako to funguje: "Základný prvok, ktorý vlastne umožňuje merať nejaké zrýchlenie toho zariadenia, ktoré človek má na ruke a podľa toho zistí, akou rýchlosťou sa ten človek pohybuje a nejaké prudké zmeny." Ak zariadenie zaznamená pád alebo prudkú zmenu, spustí sa séria akcií a privolá sa pomoc.
Zlatá hodinka: Čas je kľúčový
Smart hodinky môžu zachrániť život aj pri infarkte alebo mozgovej príhode. Pri týchto diagnózach zohráva kľúčovú úlohu čas. Lekár Martin Balko zdôrazňuje: "Čiže ideálne, aby tá reperfúzna liečba, čiže za účelom čo najskoršieho znovuspriechodnenia tej upchatej cievy či už v mozgu, je ideálne aby sa zahájila do 60-tich minút." Vďaka automatickému volaniu o pomoc tak moderné technológie prispievajú k záchrane ľudských životov a minimalizácii následkov zdravotných problémov.