Preplatky za energie. Niektorí klienti čakajú aj mesiace

Preplatky za energie. Niektorí klienti čakajú aj mesiace

Raz do roka otvárame zásielky od elektrární, plynární či bytových podnikov s o niečo väčším napätím. Vyúčtovanie totiž ukáže, či nás poteší preplatok, alebo nahnevá nedoplatok.

Radosť z ročného zúčtovania mali aj tisíce klientov istého dodávateľa energie. Do tridsiatich dní mali dostať peniaze, mnohí z nich však márne čakajú už celé mesiace.

Každý preplatok poteší, ak s ním počítate napríklad na darčeky, čakanie je o to naliehavejšie. Pani Mária je jednou z tých, ktorí márne už mesiace vyzerajú poštára s nezanedbateľným preplatkom. "Mám dve invalidné deti, na ktoré som sama, svoje poplatky si riadne platím, prečo to urobili neviem," hovorí Mária Šnábelová.

Spoločnosť Márii dlhuje 356 €

Preplatky takmer 290 eur za plyn a 66 eur za elektrinu boli pre pani Máriu šťastnou správou. Keď vyúčtovanie pred 3 mesiacmi dostala, ani jej nenapadlo, že začiatkom decembra bude na peniaze stále len čakať. Nepomohli ani písomné či telefonické urgencie. "Oni mi povedali no dobre pani budeme sa tým zaoberať. Do týždňa budete mať peniaze naspäť. Štyri až šesťkrát som volala a nič," dodáva pani Mária.

"Spoločnosť Energetické centrum a.s. k dnešnému dňu eviduje približne 6 500 preplatkových faktúr, ktoré sú po splatnosti,"
uviedla hovorkyňa spoločnosti Alica Uhlířová. Mária Šnábelová zrejme nie je jedinou nespokojnou klientkou. "Je viacej podnetov na túto spoločnosť, že nevracajú preplatky v primeranej lehote, je to predmetom kontroly," uviedol Jozef Holjenčík, predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.

Na vrátenie neexistuje zákonom stanovený termín

Stovky ľudí čakajú aj niekoľko mesiacov  na svoje preplatky údajne pre ručnú kontrolu každej faktúry. Nepomohlo vraj ani personálne posilnenie spracovateľských oddelení. Preplatky sú vyplácané postupne v obmedzenom tempe. V najbližších týždňoch by sa však situácia vraj mala zlepšiť. "Keby to bolo opačne, že ja som im dlžná peniaze, tak mi tam narastajú penále, ale im nenarastajú?" pýta sa pani Mária.

"Vzhľadom k tejto situácii, ktorá nás veľmi mrzí, nebudeme klientov upomienkovať ani odpájať v období november až február 2013," dodala Uhlířová. Na úhradu nedoplatku či vrátenie preplatku neexistuje žiadny zákonom stanovený termín.

Každá spoločnosť si ho môže určiť sama. Tento údaj nájdete v jej obchodných podmienkach. Od prvého septembra však platí nový zákon o regulácii, riadiť sa ním budú všetci dodávatelia energií od nového roka. "Regulačný úrad stanovuje tzv. vzorové obchodné podmienky, kde my veľmi tvrdo budeme požadovať, aby každá spoločnosť mala napísaný presný a rovnaký dátum vracania týchto preplatkov," dodal Holjenčík.

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.

Zdroj: ISIFA/ilustračné

Zdroj: noviny.sk/TV JOJ, Marianna Mašátová

Najnovšie na JOJ.SK

Prečítajte si tiež

Mohlo by vás zaujímať

TV Program

22:35 HESLO
23:20 Kosti II.
00:20 Aféry
20:25 OKTAGON UNDERGROUND - FINÁLE
01:45 Farba pleti
03:45 Súdna sieň
22:55 Vraždy, ktoré šokovali XXI.
23:55 Tajné životy boháčov IV.
00:25 Tajné životy boháčov IV.
23:05 Jahôdka a jej kamaráti I.
23:30 Arthur a Minimojovia
23:55 Kúzlovanie
22:05 V utajení
23:50 Strážce spravedlnosti I.
00:35 Strážce spravedlnosti I.