Na Vodné dielo Gabčíkovo postupne privážajú oceľové diely nových vrát pravej plavebnej komory
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA - Na Vodné dielo Gabčíkovo (VDG) z Česka postupne privážajú oceľové diely nových vrát pravej plavebnej komory. Ide o súčasť projektu štátneho podniku Vodohospodárska výstavba na inováciu a modernizáciu plavebných komôr vodného diela pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy. V utorok doviezli najťažší komponent ľavého krídla s hmotnosťou takmer 110 ton, priebežne budú dovážať aj ostatné komponenty oceľových konštrukcií, ktoré po zváraní osadia na svoje miesto. Agentúru SITA o tom informovala Vodohospodárska výstavba (VV) s tým, že ako prvá bude v rámci projektu modernizovaná pravá plavebná komora. Postup prác na projekte bol v utorok skontrolovať aj minister životného prostredia SR Ján Budaj (OĽaNO).
Po takmer 28 rokoch od uvedenia do prevádzky dostane Vodné dielo Gabčíkovo nové vráta. Otvárajú sa dvojkrídlové dvere a do finálnej podoby ich budú konštruktéri za pomoci žeriavov zvárať priamo na dne plavebnej komory. Celkovo sa dolné vráta budú skladať zo šestnástich dielcov, päť z ôsmich komponentov ľavého krídla je už v komore. Generálnym dodávateľom prác je česká spoločnosť Metrostav, a. s., Praha. Projekt je spolufinancovaný z grantového programu Európskej komisie Nástroj na prepájanie Európy a z vlastných zdrojov Vodohospodárskej výstavby v celkovom objeme takmer 150 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (z toho zo zdrojov EÚ skoro 123 mil. eur), od uzavretia zmluvy o dielo uplynulo štrnásť mesiacov.
"Riečna vodná doprava patrí k ekologicky šetrným a bezpečným spôsobom prepravy obyvateľov a tovarov. Považujem za mimoriadne dôležité, aby všetky práce v rámci tohto európskeho projektu, ktorý má zvýšiť bezpečnosť, plynulosť a kvalitu plavby cez Vodné dielo Gabčíkovo, boli realizované s maximálnou odbornosťou a v stanovenom termíne," povedal minister životného prostredia Ján Budaj. V pravej plavebnej komore súčasne pracujú aj na jednotlivých informačno-riadiacich systémoch a modernizujú plávajúce bitvy, ktoré slúžia na vyviazanie plavidla pri vplávaní do komory. Pokračujú aj búracie práce na hornom zhlaví a práce týkajúce sa stabilizácie podložia.
Poverený generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby David Hlubocký informoval, že v súčasnosti vyhodnocujú, aký vplyv na projekt a jeho míľniky bude mať situácia s pandémiou koronavírusu. Podnik neočakáva dramatické meškanie, modernizácia oboch komôr musí byť ukončená podľa harmonogramu. "Modernizácia horných komôr a dolných vrát je jednou z najvýznamnejších aktivít v rámci projektu a všetkých nás teší, že aj napriek súčasnej situácii vidíme, že práce na projekte postupujú. Je to veľmi dôležité, nielen pre náš podnik a Slovensko, ale aj z hľadiska zabezpečenia medzinárodnej lodnej dopravy," povedal Hlubocký. Ako dodal, Európska komisia začiatkom roka 2020 schválila predĺženie termínu oprávnenosti výdavkov do decembra 2022.