Zatiahnuté
13°
Bratislava
Želmíra
23.5.2025
Osobná lodná doprava môže byť aj vo verejnom záujme
Zdielať na
Noviny.sk

Osobná lodná doprava môže byť aj vo verejnom záujme

BRATISLAVA - Osobná lodná doprava by mohla fungovať aj vo verejnom záujme s podporou štátu a samosprávnych krajov. Národná rada SR dnes odhlasovala, že o vládnom návrhu novely zákona o vnútrozemskej plavbe bude rokovať aj v druhom čítaní na ďalšej schôdzi. Návrh počíta aj so zavedením verejného dopravcu v pravidelnej vnútroštátnej verejnej osobnej lodnej doprave. Objednávateľom výkonov vo verejnom záujme má byť Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), ktoré novelu s navrhovanou účinnosťou 1. januára 2020 pripravilo.

Štát uvažuje o zriadení prímestskej osobnej lodnej dopravy vo verejnom záujme na Dunaji hlavne na trase Šamorín - Bratislava s navrhovanými zastávkami Šamorín, Hamuliakovo a v Bratislave Eurovea a Most SNP. Vláda už 23. januára tohto roka vzala na vedomie informáciu ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach SR, a to na základe programového vyhlásenia vlády na roky 2016 až 2020.


Združenie samosprávnych krajov SK8 upozornilo, že vláda touto novelou opäť zaťažuje rozpočty žúp a preto tento návrh považuje za neprijateľný. "Vyššie územné celky sa budú podieľať na úhrade 45 % nákladov za službu, pričom suma sa rozdelí medzi ne v pomere dĺžky trasy v dotknutom VÚC," uviedol nedávno predseda Trnavského samosprávneho kraja a SK8 Jozef Viskupič. Nie je pritom vôbec zrejmé, podľa čoho ministerstvo dopravy uvedený podiel určilo. "Zároveň návrh župám neumožňuje kontrolovať opodstatnenosť a efektivitu týchto výdavkov, tak ako je to teraz napríklad pri výkonoch v autobusovej doprave," poznamenal Viskupič. Kraje napriek výhradám podporujú rozvoj vodnej dopravy, ktorá by pri vhodnom nastavení mohla byť reálnou alternatívou osobnej automobilovej dopravy v regiónoch, a vítajú zavedenie tejto možnosti do zákona.

Ministerstvo dopravy podľa SK8 vynechalo župy z prípravy návrhu zákona. Podľa združenia krajov návrh bol pripravený narýchlo, prijatý bez dôkladnej analýzy, keďže nie sú známe jeho akékoľvek ekonomické dopady. Pôvodný návrh, ktorý podľa SK8 prezentovali Trnavskému a Bratislavskému kraju, ešte obsahoval doložku vplyvov na ich rozpočty. Tá hovorila o finančnom vplyve zámeru projektu verejnej lodnej dopravy na Dunaji pod názvom Dunajbus. Vládou schválený návrh už túto doložku neobsahoval. "Preto samosprávne kraje nevedia o potenciálnych finančných dopadoch na svoje rozpočty," podotkol Viskupič. Pôvodný návrh podľa SK8 úplne ignoroval ostatné vodné cesty na Slovensku. "Je paradoxné, že návrh prichádza z rezortu strany Most-Híd, ktorého poslanci len nedávno navrhli zvýšenie odpočítateľnej položky základu dane, ktoré pripraví rozpočty samosprávnych krajov o takmer 45 mil. eur," dodal Viskupič.

Zdielať na

Najčítanejšie