Na trase Viedeň – Bratislava – Budapešť začala pravidelná lodná doprava pred 189 rokmi
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Pravidelná lodná doprava na Dunaji začala pred 189 rokmi 14. septembra 1830. Parník plaviaci sa z Viedne zakotvil v bratislavskom prístavisku a potom pokračoval v plavbe až do Budapešti. Bratislava sa stala súčasťou nového osobného dopravného spojenia medzi dôležitými centrami rakúsko-uhorskej monarchie.
Rozvoj dopravy na Dunaji v 19. storočí umožnil dekrét cisára Františka I. z roku 1817, ktorý udeľoval právo na prepravu paroloďou po riekach v monarchii, ak bol záujemca schopný predviesť loď s parným pohonom. Prvú úspešnú plavbu na dlhšiu vzdialenosť predviedol 2. septembra 1818 kolesový parník Carolina. Do Bratislavy priplával z Viedne za tri hodiny, zakotvil oproti korunovačnému pahorku (dnešné Námestie Ľudovíta Štúra) a ďalší deň pokračoval v plavbe do Budapešti. Na opačnú plavbu proti prúdu do Viedne parník vyplával z Budapešti 16. septembra. Podľa novín Pressburger Zeitung bola plavba Caroliny veľkou spoločenskou udalosťou. Udelením privilégií sa začala na Dunaji éra paroplavby.
Osobnú lodnú dopravu medzi Viedňou a Budapešťou zabezpečovala Prvá dunajská paroplavebná spoločnosť (Erste Donau Dampfschiffahrtsgesellschaft – DDSG) založená v roku 1829. Spoločnosť zriadila svoju agentúru aj v Bratislave. Po skúšobnej plavbe parníka Franz I., ktorý preplával Bratislavou 4. septembra, začali parou poháňané lode na tejto trase od 14. septembra 1830 premávať pravidelne. Plavba po prúde Dunaja trvala štrnásť a pol hodiny, zatiaľ čo proti prúdu parník túto trasu zdolával celé dva dni.
Až do vybudovania železničného spojenia medzi Viedňou a Bratislavou boli osobné lode najrýchlejším dopravným prostriedkom medzi týmito mestami.
Po rozpade monarchie a vzniku Československa sa do majetku Československej plavby dunajskej (ČSPD) dostali dve osobné lode. Parníky sa plavili na úseku Štúrovo – Komárno – Bratislava, neskôr slúžili ako výletné lode medzi Bratislavou a Viedňou so zastávkou v Devínskej Novej Vsi. Potopili ich v júni 1944, keď americké bombardéry zaútočili na rafinériu Apollo, Zimný prístav a dunajský most.
Posledný bratislavský parník sa po Dunaji plavil v roku 1972.