ZSSK vyhlásila súťaž na náhradnú autobusovú dopravu za 8 miliónov eur
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) vyhlásila súťaž na náhradnú autobusovú dopravu na tri roky za predpokladanú cenu vyše 8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Ako vyplýva z vyhlásenej verejnej súťaže, poskytovanie týchto služieb rozdelila na devätnásť častí podľa jednotlivých okruhov pre 84 železničných traťových úsekov. "Na základe skúseností z minulých rokov stanovila ZSSK cenu zákazky odhadom, keďže aktuálne nie sú k dispozícii žiadne dlhodobé plány výluk zo strany Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) a zároveň nie je možné predpovedať objem mimoriadnych udalostí," uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Autobusy musia mať úložný priestor na batožinu, kapacitu minimálne 45 miest na sedenie a budú slúžiť ako náhrada za vlaky počas nezjazdnosti železničných tratí alebo z technologických dôvodov na strane dopravcu. Lehota na predkladanie a otváranie ponúk v tendri je 17. septembra, platiť musia minimálne do 31. decembra 2019. Pri vyhodnocovaní ponúk rozhodujú dve kritériá - cena za kilometer dopravy s relatívnou váhou 70 percent a cena za každých ukončených pätnásť minút státia (stojné) s váhou 30 percent. Najvyšší odhadovaný objem náhradnej autobusovej dopravy je v okruhoch Žilina (1,3 mil. eur bez DPH), Trenčín (850 tis. eur) a Zvolen (800 tis. eur), najnižší v okruchoch Margecany (130 tis. eur), Košice a Bratislava (po 100 tis. eur bez DPH).
Národný osobný vlakový dopravca využíva náhradnú autobusovú dopravu (NAD) takmer denne najmä z dôvodu plánovaných výluk na infraštruktúre. Každý deň vypraví priemerne 1 528 vlakov, z toho 230 diaľkových a 1 298 regionálnych a prímestských spojov. Vlaky zastavujú v 722 staniciach a zastávkach, jazdia po 2 935 kilometroch tratí na Slovensku. "Objem NAD sa navyšuje najmä kvôli plánovaným výlukám vo zvolenskom regióne, kde ju musíme zabezpečovať aj pre rýchliky, čo si vyžaduje značný počet autobusov. Navyše, keď sa k tomu pridajú ešte aj výluky na vedľajších tratiach či mimoriadne udalosti, sú dni, počas ktorých nám zmluvní dopravcovia musia zabezpečiť 15 - 20 autobusov," priblížil Kováč.
Náhradnú autobusovú dopravu pre ZSSK podľa platných rámcových dohôd, uzavretých na základe predošlej verejnej súťaže, v súčasnosti zabezpečuje spolu štrnásť dopravcov v devätnástich okruhoch. Vlakový dopravca na základe dohôd, platných od 1. novembra 2016 do 31. októbra 2019, vyplatil za náhradné autobusy do 15. júla zhruba 4 mil. eur. V prvom polroku 2019 použil náhradnú autobusovú dopravu pre 4 487 vlakových spojov (1,64 % zo všetkých spojov), v rokoch 2016 až 2018 pre 30 662 vlakov (1,92 %). Klasická plánovaná "výluková" náhradná autobusová doprava od vlaku k vlaku má 5 až 20 kilometrov.
"Počty autobusov sa pri plánovaných výlukách určujú na základe dlhodobých frekvencií. Samozrejme, nikto dopredu nevie, koľko cestujúcich bude v daný deň v konkrétnom spoji, no k situácii, že by sa cestujúci nezmestili do pristavených autobusov, dochádza veľmi zriedka," podotkol Kováč. Keď však takáto udalosť vznikne, podľa neho prepravu cestujúcich riešia operatívne zmenou obehov autobusov. "Pri mimoriadnych situáciách (neplánované výluky) je situácia zložitejšia, keďže pristavenie NAD nejaký čas trvá a, žiaľ, nie vždy nám vedia zmluvní dopravcovia pristaviť potrebný počet autobusov, preto v takýchto prípadoch oslovuje ZSSK aj nezmluvných dopravcov," poznamenal hovorca ZSSK. Pri veľkých nehodách zväčša prichádzajú autobusy na miesto postupne a hlavne zo začiatku jazdia kyvadlovo cez vylúčený úsek, aby prepravu uskutočnili čo najskôr.