Skoro jasno
15°
Bratislava
Stanislava
9.6.2025
Finančnú gramotnosť je treba rozvíjať už predprimárnym vzdelávaním, tvrdí štátny tajomník rezortu školstva
Zdielať na
Noviny.sk

Finančnú gramotnosť je treba rozvíjať už predprimárnym vzdelávaním, tvrdí štátny tajomník rezortu školstva

BRATISLAVA – Finančnú gramotnosť je potrebné rozvíjať už predprimárnym vzdelávaním, počas celej povinnej školskej dochádzky až do ukončenia prípravy na povolanie. Na svojom facebookovom profile to napísal štátny tajomník ministerstva školstva Peter Krajňák. Poukazuje na fakt, že Štátny pedagogický ústav na poslednom zasadnutí Medzirezortnej expertnej skupiny pre finančnú gramotnosť prišiel s návrhom národného projektu Finančná gramotnosť ako súčasť kľúčových kompetencií žiakov. Cieľom projektu je nastaviť systém vzdelávania tak, aby obsah mapoval aktuálne požiadavky doby a bol porovnateľný s krajinami Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Ďalším cieľom je dostať tému finančnej gramotnosti do všetkých škôl a učiteľom poskytnúť materiály a didaktické pomôcky. „Prínosom národného projektu by malo byť zvýšenie finančnej gramotnosti a kompetencií pre život u všetkých žiakov. Pedagogickí a odborní zamestnanci by získali nové odborné zručnosti a spôsobilosti pre realizáciu efektívnej výučby finančnej gramotnosti," približuje Krajňák.


Finančná gramotnosť je totiž podľa štátneho tajomníka stále aktuálnou témou a predmetom viacerých štátnych politík, súkromného a neziskového sektora. „Prieskumy v oblasti finančnej gramotnosti ukázali, že úroveň vedomostí občanov Slovenska v oblasti finančnej gramotnosti je jednou z najnižších v rámci Európskej únie (EÚ), že slovenské domácnosti sa najrýchlejšie zadlžujú v celej EÚ, že sa zvyšuje počet obyvateľov s osobnými bankrotmi a exekúciami a že až 34,7 percent žiakov nie je schopných riešiť v praxi problémy týkajúce sa financií,“ objasňuje Krajňák.


Podľa výsledkov testovania PISA, ktorého cieľom bolo zhodnotiť úroveň vedomostí a zručností 15-ročných žiakov v oblasti financií, sa slovenskí žiaci nachádzajú pod priemerom zúčastnených krajín OECD. Porovnateľný výkon ako naši žiaci dosiahli ich rovesníci z Litvy. V rámci krajín OECD dosiahlo signifikantne nižší výkon ako Slovensko iba Čile. „Výsledky prieskumov ukazujú, že vedomosti žiakov v oblasti finančnej gramotnosti sú nedostatočné. Žiakom chýba kritické a systémové myslenie. Absentuje rozvoj finančnej kultúry žiaka a systémové riešenie vzdelávania v oblasti finančnej gramotnosti,“ dodáva štátny tajomník. Víta preto iniciatívu projektu, ktorou chcú jeho predkladatelia rozvíjať metodiku ministerstva školstva v oblasti aplikácie finančnej gramotnosti.

Zdielať na

Najčítanejšie