Národná asociácia STK navrhla opatrenia na zrýchlenie technickej a emisnej kontroly áut
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA - Národná asociácia STK (NA STK) navrhla viaceré opatrenia na zrýchlenie technickej a emisnej kontroly áut. Asociácia združujúca prevádzkovateľov služby technickej a emisnej kontroly tak reaguje na dlhé čakacie lehoty na kontrolu automobilov. Zoznam konkrétnych sedemnástich opatrení predložila Ministerstvu dopravy a výstavby SR (MDV) v rámci pripomienkového konania k novele zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, účinného od 20. mája minulého roka.
"Jednotlivé opatrenia vychádzajú v ústrety občanom-motoristom a majú za cieľ zvýšiť dennú kapacitu staníc, zabezpečiť dostatok kvalifikovaných technikov, a tak výrazne urýchliť technické a emisné kontroly na Slovensku," uviedol v utorok pre agentúru SITA výkonný riaditeľ NA STK Peter Hulman.
Asociácia napríklad navrhuje zrušiť povinnosť, aby pri vykonávaní technickej kontroly vozidla museli byť v stanici technickej kontroly prítomní dvaja technici - stačiť by mal jeden. Ide o súčasť ôsmich opatrení na zvýšenie dennej kapacity staníc. Ďalším je zaviesť možnosť flexibilného dočasného presunu technika tam, kde je aktuálne pre vyťaženosť najviac potrebný. Asociácia v tejto časti tiež žiada umožniť vykonanie administratívnej emisnej kontroly bez nutnosti vjazdu do haly stanice, či zrušiť vydávanie nálepiek a osvedčenia o kontrole technického stavu, ako aj povinnosť jediného vozidla na stojisku emisnej kontroly. Asociácia tvrdí, že ide o najväčšie spomalenie na linke, nemôže sa začať ďalšia emisná kontrola, kým sa neukončí predchádzajúca.
K zvýšeniu počtu dostupných a kvalifikovaných technikov by podľa NA STK malo napomôcť sedem opatrení. Napríklad, zrušiť povinnosť, aby musel mať technik vodičské oprávnenie na všetky kategórie vozidiel, či umožniť viacnásobné opakovanie skúšky pre technikov po jej neúspešnom zložení. Asociácia tiež navrhuje zaviesť systém trestných bodov pri porušení povinnosti technika, ktorý dokáže zohľadniť úmysel pochybenia, ako aj znížiť výšku maximálnych pokút za jednotlivé kategórie pre technikov.
V prospech motoristov sú určené dve doplňujúce opatrenia. "Umožniť občanom - motoristom drobné nastavenia a opravy počas technickej kontroly (výmena žiariviek, doplnenie prevádzkových kvapalín, nastavenie voľnobežných otáčok...). Predĺžiť lehotu povinnosti podrobiť sa technickej, alebo emisnej kontrole po prihlásení vozidla do evidencie zo sedem na pätnásť dní," uviedla NA STK.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) informovalo, že na situáciu na staniciach technickej kontroly a pracoviskách emisnej kontroly zareagovalo preventívne. A to tým, že už prijatím nového zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, ktorý je účinný od 20. mája 2018, vytvorilo podmienky na rozšírenie siete technickej a emisnej kontroly. "Proti tomuto opatreniu, rozšíriť sieť staníc bola pôvodne aj Národná asociácia STK, keď pri prijímaní nového zákona tvrdila, že počet existujúcich staníc je dostatočný, pretože boli vyťažené (v roku 2017) na menej ako 50 percent," uviedol pre agentúru SITA rezort dopravy s tým, že teraz sa ukázalo, že ich prevádzky nestíhajú.
Aj napriek týmto tvrdeniam ministerstvo dopravy v roku 2018 povolilo zriadenie nových staníc technických kontrol a súčasný stav podľa neho len potvrdzuje opodstatnenosť tohto rozhodnutia. "Ministerstvo dopravy vydalo 48 rozhodnutí o povolení na zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly nad rámec existujúcej siete (143 prevádzok). Riešením na zvládnutie náporu prevádzkovateľov vozidiel bolo, napríklad, aj predĺženie hodín na staniciach technickej kontroly," dodal rezort dopravy.