Oblačno
29°
Bratislava
Gustáv
2.8.2025
Stav matematickej vzdelanosti v slovenských základných a stredných školách je nedostatočný
Zdielať na
Noviny.sk

Stav matematickej vzdelanosti v slovenských základných a stredných školách je nedostatočný

BRATISLAVA - Kvalita matematického vzdelávania je v slovenských základných a stredných školách na nedostatočnej úrovni. Vysoké školy a zamestnávatelia v posledných rokoch registrujú klesajúcu úroveň matematickej gramotnosti absolventov stredných škôl, najmä po školskej reforme z roku 2008. Kritická situácia je najmä v študijných odboroch na vysokých školách, ktoré sú zamerané na vedu, technológie, inžinierstvo a matematiku. Jedným z navrhovaných opatrení na zlepšenie situácie je opätovné zavedenie povinnej maturity z matematiky. Výzvam aj praktickým riešeniam sa venovala konferencia Matematické vzdelávanie – zmeny pre budúcnosť, ktorá sa dnes uskutočnila v Bratislave.


Nedostatočnú úroveň matematického vzdelávania potvrdzujú aj zamestnávatelia absolventov stredných škôl. „Od zamestnávateľov sme zaregistrovali požiadavku, že k nim prichádzajú ľudia, ktorí nie sú dostatočne pripravení“, uviedol na dnešnej konferencii 1. viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) Mário Lelovský. Zdôrazňuje, že to vyplýva z medzinárodných meraní PISA a TIMSS, ktoré pravidelne hodnotia znalosti žiakov základných a stredných škôl. Keďže vzdelávací systém podľa jeho slov nezodpovedá požiadavkám trhu práce, dúfa, že závery z dnešného rokovania sa pretavia aj do aktivít rezortu školstva, ktoré má byť iniciátorom zmien.


K situácii v základných a stredných školách sa na konferencii vyjadrila aj Alena Petáková zo Združenia základných škôl Slovenska. Tvrdí, že dôvodom sú okrem iného nekvalitné učebnice, obsahujú málo úloh na precvičovanie a chýba im teoretické zhrnutie. Zároveň uvádza, že tieto učebnice nezohľadňujú potreby slabších žiakov, učiteľ je nútený pripravovať množstvo pracovných listov a objednávať rôzne pracovné zošity. Učebnice by podľa Petákovej mali obsahovať základné učivo a praktické úlohy na finančnú gramotnosť. Zdôraznila, že systémové zmeny v matematickom vzdelávaní je potrebné realizovať aj zhora nadol, od zamestnávateľov k vysokým a stredným školám, od vysokých k stredným školám a od stredných k základným školám.


Vyučovanie matematiky má reflektovať súčasné trendy, ktoré rešpektujú postavenie matematiky vo všeobecnom vzdelávaní. „Ak nechceme byť na chvoste, musíme pristúpiť k týmto zmenám aj my, a to v urýchlenom režime. Matematika sa nemôže učiť iba tak, ako sa učí dnes“, uviedol na rokovaní predseda Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Ľubomír Petrák. Dodal, že aj v tejto oblasti treba zmeny, na základe ktorých nebudeme ľudí od matematiky odpudzovať, ale naopak ich k matematike priťahovať.

Jedným z navrhovaných opatrení na zlepšenie situácie matematického vzdelávania je opätovné zavedenie povinnej maturity z matematiky, ktorú navrhujú, respektíve požadujú predovšetkým zamestnávatelia a vysoké školy. „Maturita z matematiky by mala byť dvojúrovňová. Prvá, vyššia úroveň, by bola určená pre maturantov, ktorí budú mať záujem študovať na vysokých školách. Druhá, nižšia úroveň, by mala byť povinná pre všetkých maturantov, ktorí končia stredné školy s tým, že by bola len externá, teda nebola by pre nich povinná ústna časť“, uviedol podpredseda Slovenskej matematickej spoločnosti (SMS) Dušan Šveda. Dodal, že toto opatrenie je možné a potrebné zaviesť najneskôr od roku 2025.


K opätovnému zavedeniu povinnej maturity z matematiky sa prikláňa aj Felix Dömeny z Asociácie stredných odborných škôl Slovenska. „Podporujeme povinnú maturitu z matematiky, väčšinou na nižšej úrovni. Naši najlepší absolventi musia mať šancu študovať na vysokých školách univerzitného typu. K tomu je potrebné aj kvalitné matematické vzdelanie“, uvádza Dömeny. Na zavedenie maturity z matematiky nie sú na Slovensku jednoznačné a rovnaké názory v komunite matematikov ani v stavovských organizáciách, riaditeľov a učiteľov stredných škôl. Povinná maturita je vo všetkých okolitých krajinách Európskej únie (EÚ), v Poľsku, Maďarsku a Rakúsku, v Česku k tomu pristúpia od roku 2021.


Konferenciu „Matematické vzdelávanie – zmeny pre budúcnosť“ organizuje Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport v spolupráci s Republikovou úniou zamestnávateľov (RÚZ), IT Asociáciou Slovenska (ITAS), Slovenskou matematickou spoločnosťou (SMS), Slovenskou informatickou spoločnosťou (SISp) a Štátnym pedagogickým ústavom (ŠPU). Partnerom konferencie je Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a Digitálna koalícia. Mediálnym partnerom je Rozhlas a televízia Slovenska. Konferencia bola zameraná na prerokovanie systémových zmien v matematickom vzdelávaní v základných a stredných školách z hľadiská potrieb trhu práce a požiadaviek vysokých škôl.

Zdielať na

Najčítanejšie