Zatiahnuté
11°
Bratislava
Marcel
20.4.2024
Zmeny v ochrane osobných údajov nebudú platiť pri vymáhaní pokuty v MHD
Zdielať na
Noviny.sk

Zmeny v ochrane osobných údajov nebudú platiť pri vymáhaní pokuty v MHD

Nové legislatívne zmeny, ktoré sa týkajú všeobecného nariadenia Európskej únie (EÚ) o ochrane osobných údajov (GDPR), nebudú platiť pri vymáhaní pokuty v mestskej hromadnej doprave (MHD) v Bratislave. Dopravný podnik Bratislava (DPB) aj podľa všeobecného nariadenia EÚ má právo spracúvať osobné údaje cestujúcich bez platného cestovného lístka bez súhlasu dotknutej osoby. DPB tak reaguje na otázky agentúry SITA, ako budú postupovať v prípade, keď revízor v MHD chytí čierneho pasažiera, ten nezaplatí pokutu ani na mieste a ani do 30 dní a prípad budú chcieť posunúť na súd. Podnik vysvetľuje, že cestujúci bez platného cestovného lístka je povinný zo zákona poskytnúť osobné údaje na vymáhanie pohľadávky. Ako uvádzajú, vyplýva to zo Zákona o cestnej doprave.

Vo vozidlách DPB je cestujúci povinný zaplatiť cestovné a na výzvu vodiča alebo revízora má povinnosť preukázať sa platným cestovným lístkom. Ak pri kontrole cestovných lístkov počas jazdy alebo po vystúpení cestujúci na výzvu neukáže cestovný lístok, je povinný na mieste zaplatiť cestovné plus pokutu. Ak to však neurobí, musí poskytnúť identifikačné údaje na vymáhanie cestovného a pokuty. Čierny pasažier poskytne meno a priezvisko, dátum narodenia, adresu trvalého pobytu a číslo občianskeho preukazu alebo iného dokladu totožnosti. „Ak je to maloletý, zisťujú identifikačné údaje aj o jeho zákonnom zástupcovi,“ pripomína dopravca.

Nový zákon na ochranu osobných údajov vypracoval Úrad na ochranu osobných údajov (ÚOOÚ), pretože potrebná novelizácia existujúceho zákona by bola problematická a neprehľadná. Zásadnou zmenou, spresnením, prešli práva dotknutých osôb. V návrhu zákona sú práva dotknutých osôb prispôsobené dnešnej elektronickej dobe a sú v nich nastavené podrobné postupy, ako k ich uplatneniu má dotknutá osoba či prevádzkovateľ pristupovať. Ide o tzv. nastavenie „reklamačných poriadkov“ alebo pravidiel, ktoré je jasné a presné, čo je výhodou pre obe strany. Zákon sa vzťahuje na všetky fyzické osoby na území SR, preto by ľudia mali pocítiť posilnenie svojich práv, zlepšenie prístupu a možnosti kontroly nad svojimi osobnými údajmi.

Najčítanejšie