Skoro jasno
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Šéf automobilky podozrivý z tunelovania miliónov utiekol do Libanonu
Zdielať na

Šéf automobilky podozrivý z tunelovania miliónov utiekol do Libanonu

TOKIO / Niekdajší riaditeľ automobilky Nissan Carlos Ghosn utiekol z Japonska do Libanonu. Muž, ktorý donedávna patril medzi najmocnejších mužov v automobilovom priemysle, označil japonskú justíciu za zmanipulovanú.

"Momentálne sa nachádzam v Libanone a už nie som zajatcom zmanipulovaného japonského justičného systému, kde sa predpokladá vina, kde prekvita diskriminácia a sú popierané základné ľudské práva, čím sa flagrantne porušujú právne záväzky Japonska podľa medzinárodného práva a zmlúv, ktoré má dodržiavať," povedal Ghosn vo vyhlásení, ktoré na jeho poverenie zverejnila PR spoločnosť.

Ghosn má dvojité, francúzske aj libanonské občianstvo. Zatiaľ však nie je jasné, ako opustil ostrovnú krajinu. Jeho odchod z Japonska, kde ho čakal súdny proces, prekvapil aj jeho právneho zástupcu, advokáta Juničira Hironaku: "Sme zaskočení a šokovaní," povedal televíznym štábom pred svojou kanceláriou v Tokiu. Dodal, že cestovné pasy niekdajšieho automobilového magnáta majú v rukách jeho právnici a tak "ich nemohol použiť."

Ghosn je v Japonsku obvinený z viacerých trestných činov, vrátane toho, že celé roky uvádzal oveľa nižší príjem a previedol 5 miliónov dolárov z účtov spoločnosti Nissan na účet predajne áut, ktorú ovládal. Ghosn opakovane popiera všetky obvinenia a tvrdí, že jeho zatknutie je súčasťou sprisahania s cieľom odstrániť ho z čela globálnej aliancie, ktorú vytvoril.

Vo vyhlásení píše, že "neutiekol som pred spravodlivosťou - len som unikol pred nespravodlivosťou a politickým prenasledovaním. Konečne môžem začať slobodne komunikovať s médiami a chystám sa tak urobiť už na budúci týždeň."

Ghosn svojim odchodom z Japonska "veľmi prekvapil" aj francúzsku vládu. Ministerka pre ekonomiku a financie Agnès Pannier-Runacher povedala, že Ghosn "nestojí nad zákonom" a že "pokiaľ by cudzí štátny príslušník utiekol pred francúzskou justíciou, veľmi by nás to nahnevalo." Francúzsko v minulosti poskytlo Ghosnovi konzulárne poradenstvo, čo je štandardná služba pre francúzskych občanov v zahraničí. Nie je zrejmé, či takúto pomoc dostane aj naďalej.


Ghosna prvýkrát zatkli v novembri 2018. Odvtedy sa dvakrát dostal na slobodu po zaplatení kaucie, pod podmienkou, že zostane v Japonsku. Ghosn sa síce narodil v Brazílii, vyrastal však v libanonskom Beirúte. V ostatných rokoch sa v Libanone stal celebritou, dostal sa na poštové známky a začal v krajine aj investovať. Po jeho zatknutí libanonské ministerstvo zahraničných vecí označilo Ghosna za "jeden z libanonských príbehov úspechu v zahraničí." V tom čase ministerstvo vyhlásilo, že "bude stáť po jeho boku, aby zabezpečilo férové konanie pred súdom.

Ghosnovo postavenie v automobilovom priemysle bolo legendárne. Viedol úspešné oživenie značiek Renault a Nissan a bol architektom združenia týchto dvoch výrobcov a Mitsubishi Motors. Spoločne potom vyrábali celosvetovo jedno z deviatich áut, ktoré sa vlani predali.

Ghosn tvrdil, že jeho pád vyvolali členovia vedenia spoločnosti Nissan, ktorí boli proti jeho plánom prehĺbiť integráciu japonskej spoločnosti so značkou Renault. Analytici opakovane špekulovali o tom, že vedenie Nissanu mohlo byť znepokojené snahou Renaultu a Ghosna prevziať úplnú kontrolu nad japonskou značkou.

Nissan však situáciu opisuje odlišne a vraví, že začal spolupracovať s japonskými štátnymi žalobcami potom, ako im oznamovateľ korupcie pomohol odhaliť Ghosnove vážne finančné nezrovnalosti. 

Problémy okolo veľkých výrobcov automobiliek majú rôzne podoby:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy