Jasno
11°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Šťastie v nešťastí. Nehodu mexického lietadla prežilo všetkých 99 pasažierov
Zdielať na

Šťastie v nešťastí. Nehodu mexického lietadla prežilo všetkých 99 pasažierov

DURANGO / Pri nehode lietadla, ktoré spadlo krátko po vzlete v utorok na severe Mexika, bolo zranených asi 50 ľudí. Informoval o tom guvernér štátu Durango, podľa ktorého haváriu prežilo všetkých 99 pasažierov aj štyria členovia posádky. Príčinou pádu lietadla, ktoré štartovalo v búrke, mohol byť podľa neho silný náraz vetra.

Stroj Embraer 190 spoločnosti Aeromexico vzlietol v utorok popoludní miestneho času z letiska v meste Durango a mieril do viac ako 500 kilometrov vzdialenej metropoly Mexiko. Krátko po štarte však začal klesať a spadol na neďaleké pole.

Zo stroja sa podľa záberov miestnej televízie vyvalil stĺp dymu, ale predtým, než ho pohltili plamene, stihli cestujúci aj posádka utiecť. 

Búrka, vietor a krúpy 

Hovorca miestneho úradu civilnej obrany najprv médiám povedal, že bolo zranených približne 80 osôb. Guvernér štátu Durango José Aispuro neskôr uviedol, že do nemocníc previezli 49 zranených. 

Medzi cestujúcimi, ktorý sa dnes druhýkrát narodili bolo jedenásť detí. Dve z nich nemajú ešte ani rok.  Dvaja ľudia sa vážne zranili - jedno dievča utrpeli popáleniny na 25% tela a pilot musí podstúpiť operáciu chrbtice. Cestujúci však vedia, že ich od smrti delil len kúsok a incident považujú za svoje znovuzrodenie.

https://twitter.com/PhxJuanTVNews/status/1024416978742595584

Niektorí svedkovia tvrdia, že lietadlo začal klesať krátko po štarte, zatiaľ čo ďalší uvádzajú, že na vzletovej dráhe ani nenabralo výšku a letelo tesne nad zemou, načo spadlo. Zhodujú sa na tom, že sa pilot pokúšal vzlietnuť počas búrky, ktorú sprevádzalo mohutné krupobitie. Podľa guvernéra zasiahol lietadlo bezprostredne po vzlete náraz vetra, kvôli ktorému stroj stratil rýchlosť a zavadil ľavým krídlom o zem.

Veľké pochybenia

Za šťastný koniec môže viacero faktorov - silný trup lietadla, ktorý sa síce nalomil, no zostal pevný, horizontálna poloha stroja a včasné opustenie trosiek. Palivo totiž vzbĺklo 4 minúty po náraze. Slovenský analytik si však myslí, že pilot nemal v takých podmienkach vôbec vzlietnuť. "Tam on dostal prístrojom pravdepodobne výstrahu a keď ja mám takú výstrahu, tak v tých kvalitných firmách musím prerušiť vzlet. Bezpodmienečne, tam nemám na výber," vraví profesionálny pilot, Peter Švec. 

Žiadna rarita

Takéto letecké nehody, ktoré sa stanú pri štarte lietadla alebo pristávaní, nie sú až také zriedkavé. V januári sa čosi podobné stalo na tureckom letisku Trabzon. Boeing 737 po dosadnutí stočilo do ľavej strany, zišiel z pristávacej dráhy a takmer spadol z útesu do mora. Šťastím bolo, že po daždi bola bola pôda rozmočená, kolesá sa zaborili do blata a lietadlo udržali. Nikto zo 168-ich ľudí na palube sa nezranil. 

​Skúsený pilot Peter Švec nám potvrdil, že práve tieto fázy letu - štart a pristávanie sú mimoriadne rizikové. "Aj štatistiky dokazujú, že pri vzlete a pristávaní je najviac nehôd. Je to štatisticky dokázané. Je to absolútna väčšina nehôd, pretože to sú takzvané kritické fázy letu," tvrdí.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy