Astronómovia objavili najmladšiu planétu

03.01.2008 12:41 Noviny.sk Zahraničie
Astronómovia objavili najmladšiu planétu Zdroj: motionblur
Zatiaľ najmladšiu planétu mimo našu slnečnú sústavu objavili astronómovia z Inštitútu Maxa Plancka pre astrofyziku v západonemeckom Heidelbergu.

Zatiaľ najmladšiu planétu mimo našu slnečnú sústavu objavili astronómovia z Inštitútu Maxa Plancka pre astrofyziku v západonemeckom Heidelbergu.

Teleso, ktorému vedci dali meno TW Hydrae b, má astronómom pomôcť vyjasniť okolnosti vzniku planét.

Benjamín medzi planétami je ešte obklopený takzvaným protoplanetárnym diskom plynu a prachu, z ktorého sa pred pomerne krátkou dobou zrodil.  "Tým sa nám prvý raz podarilo získať priamy dôkaz, že v protoplanetárnom disku planéty skutočne vznikajú," povedal spravodajskému serveru Focus Online riaditeľ oddelenia pre výskum zrodu planét a hviezd na heidelbergskom inštitúte Thomas Henning.

Prostredníctvom svojho pozorovania môžu vedci získať cenné poznatky o vzniku planét. Usudzujú, že objavená planéta nemohla vzniknúť pred viac ako desiatimi miliónmi rokov, pretože zhruba taký je vek jej materskej hviezdy v súhvezdí Hydry.

Vek Zeme sa pritom odhaduje na 4,5 miliárd rokov. Planétu, ktorú objavili vedci z tímu okolo Johnyho Setiawana, je možno zaradiť medzi skutočných obrov; je desaťkrát ťažšia ako najväčšia planéta našej slnečnej sústavy Jupiter.

Zdroj: ČTK