V Indii sa zrútilo lietadlo krátko po štarte. Slovenskí piloti naznačili príčinu nehody
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
DILLÍ / Indiou otriasla letecká katastrofa. Boeing 787 Dreamliner spoločnosti Air India, smerujúci do Londýna, sa zrútil krátko po štarte z letiska v Ahmadábádu. Nehoda si vyžiadala desiatky obetí, vrátane cestujúcich a ľudí na zemi. Čo sa stalo a prečo lietadlo spadlo?
K havárii došlo v obytnej zóne, kde stroj dopadol na ubytovňu pre zdravotníkov. Podľa dostupných informácií sa nešťastie stalo krátko po vzlietnutí. Po dopade sa na mieste objavila ohnivá guľa a stúpal hustý dym. Na palube lietadla bolo 230 cestujúcich a 12 členov posádky. Spoločnosť Air India potvrdila, že medzi cestujúcimi bolo 169 Indov, 53 Britov, 7 Portugalčanov a jeden Kanaďan.
Lietadlo spoločnosti Air India sa zrútilo krátko po štarte
Minúta po štarte, koniec signálu
Lietadlo prestalo vysielať signál už minútu po štarte, vo výške približne 190 metrov. Záchranári z budovy v obývanej časti, kam stroj dopadol, vytiahli doposiaľ najmenej 30 tiel. Presné príčiny nešťastia sú zatiaľ predmetom vyšetrovania.
Experti hľadajú odpovede: Zlyhanie techniky alebo ľudská chyba?
Pre objasnenie situácie sme sa obrátili na skúsených pilotov. Daniel Ferjanček a Vratko Rohoň nám poskytli svoj odborný pohľad na tragédiu.
"Kontrolovaný let do terénu"
Pilot Daniel Ferjanček upozorňuje, že z dostupných záberov je ťažké určiť presnú príčinu pádu. „Lietadlo je v konfigurácii na vzlet, má vysunutý podvozok a klapky, takže v zásade by všetko malo prebiehať normálne. Namiesto stúpania však klesá.“ Jednou z možností je podľa neho zlyhanie oboch motorov, no túto situáciu považuje za málo pravdepodobnú. "Bol to kontrolovaný let. Lietadlo nemalo nijaké neobvyklé polohy, takže v zásade bolo to, čomu v letectve hovoríme kontrolovaný let do terénu," dodal.
Ferjanček zároveň upozornil, že ide o prvú nehodu tohto typu Boeingu 787 Dreamliner, pri ktorej zomreli ľudia. „Je to moderný produkt spoločnosti Boeing, ktorý lieta už 14 rokov. Je to nové lietadlo, lietajú okolo 1200 kusov na svete. Je to veľkokapacitné lietadlo, ktoré sa používa na medzikontinentálne lety.“ Pilot tiež zdôraznil, že spoločnosť Air India je štandardná letecká spoločnosť s dlhoročnou históriou. Poslednú nehodu s úmrtiami cestujúcich zaznamenala v roku 1985.
Chyba pilota pri ovládaní klapiek?
Pilot Vratko Rohoň sa domnieva, že kľúčové bude zistiť, či bola nehoda spôsobená technickou poruchou alebo ľudskou chybou. „Podľa toho, čo som videl, nedá sa veľmi určiť. Je vidno, že podvozok je vysunutý, čo v tej výške by už mal byť dávno zasunutý a otázka je, či sú vysunuté klapky alebo nie sú. Pretože podľa toho, čo sa stalo, je dosť možné, že práve urobil pilot chybu a namiesto podvozku zasunul klapky a to dopadlo tak, ako to dopadlo.“
Rohoň dodal, že lietadlo pravdepodobne nemalo dostatočnú rýchlosť pre danú konfiguráciu. „K tej nehode došlo v 190 metroch, čiže je jasné, že to bolo krátko po vzlete a hovorím, bolo to tým, že lietadlo malo nedostatočnú rýchlosť, pravdepodobne na konfiguráciu, v akej bolo. Čiže ak náhodou pilot zavrel klapky, tak sa mu zvýšila pádová rýchlosť," dodal.
Čierna skrinka prinesie odpovede
Na presné určenie príčiny havárie bude potrebné analyzovať údaje z čiernej skrinky. Tá odhalí všetky dôležité dáta z letu a pomôže vyšetrovateľom odhaliť, čo sa v osudnú minútu skutočne stalo.