Jasno
19°
Bratislava
Jarmila
28.4.2024
Na Slovensku je akútny nedostatok železničiarov. To môže spôsobiť dopravný kolaps
Zdielať na

Na Slovensku je akútny nedostatok železničiarov. To môže spôsobiť dopravný kolaps

SLOVENSKO / Železniční odborári upozorňujú, že neriešenie problémov ako nedostatok zamestnancov, zlé pracovné podmienky či nízke mzdy vedie k tomu, že situácia slovenských železníc sa zhoršuje z hodiny na hodinu. Ak sa k tomu priráta zlý stav koľají a krátenie dotácií, údajne nepotrvá dlho a vlaky na Slovensku nielenže budú meškať čoraz viac, ale možno zastanú úplne. Prvým hraničným termínom je 30. jún tohto roka.

"Oficiálne to máme robiť ako denná a nočná a 2 dni voľna. Tým, že nie sú ľudia, tak to ťaháme v tom voľne," hovorí výhybkár pracujúci na železnici pri Nitre. A dopĺňa, že to nie je iba tento rok. "Minulý rok vlastne, keď si vezmeme, som mal takmer 400 hodín nadčasov, tak to je v podstate 2 mesiace pracovné, takže tu je naozaj cítiť ten podstav ľudí, že chýbajú," konštatoval výhybkár. Nie je to jediná pozícia na železnici, ktorá trpí nedostatkom ľudí. Stačí si spomenúť, že sa už niekoľko rokov hľadajú rušňovodiči. "Bratislava- hlavná stanica v smene by mali byť 4 výpravcovia. Ak príde k tomu, že by sa tá smena musela obmedziť. By zostali napríklad traja, tak jednoducho tí ľudia taký počet vlakov nebudú vedieť odriadiť, ktorý tam dnes prichádza. To bude platiť aj na ostatných staniciach," reagoval podpredseda odborovej asociácie výpravcov a dispečerov Matej Ferencei. 

Počas protestu odborárov v Košiciach, ktorý zvolali na 5.marca, zazneli aj ďalšie problémy. "Na niektorých pracoviskách nemajú základné hygienické potreby," povedal podpredseda odborového združenia železníc Peter Hoffman. Počet zamestnancov na železnici klesá. Vlani to bolo výrazne, keďže tisícka odišla do predčasného dôchodku. Problému si je vedomé aj ministerstvo dopravy. "Nedostatok zamestnancov je prakticky v každej profesii v rámci železníc. Najväčší problém s nedostatkom zamestnancov je všeobecne na západnom Slovensku, najmä v okolí Bratislavy, Trnavy či na Záhorí," napísali v stanovisku. 

"Tak v Bratislave a na západe sú omnoho väčšie náklady na život a tie mzdy to nestačia pokryť. Zároveň je tu veľká konkurencia práce. Tá železnica jednoducho nestačí týmto zamestnávateľom, ale to by si mal v prvom rade uvedomiť štát," konštatoval Matej Ferencei a narážal na nové výstavby automobiliek, v ktorých zamestnanci môžu nájsť lepšie platové podmienky. Odborári chcú rokovať za okrúhlym stolom, ktorý chcú zvolať v priebehu niekoľkých dní. "Tí predstavitelia ministerstva dopravy a ministerstva financií, pretože my potrebujeme predovšetkým nájsť stabilné a dlhodobé financovanie železníc," vysvetlil Ferencei. Je jasné, že problém s nedostatkom zamestnancov sa nepodarí odstrániť zo dňa na deň. Ako upozorňujú odborári, napríklad aj pre to, že sa v školách nepripravuje ďalšia generácia. "Spoločne so ŽSR sa snažíme robiť všetko pre to, aby sa táto situácia stabilizovala a aby sme personálne problémy vyriešili. Všetky 3 železničné spoločnosti momentálne realizujú aj náborové kampane a snažia sa osloviť potenciálnych nových zamestnancov," napísalo v stanovisku ministerstvo. Inzeráty uverejňujú tak na svojich sociálnych sieťach ako aj špecializovaných portáloch. "K dnešnému dňu hľadajú železniční prepravcovia viac ako 100 kolegov a kolegýň, z toho 41 rušňovodičov, resp. rušňovodičiek. Keď sa pozrieme na záujem o túto konkrétnu pozíciu tak je veľmi malý. V prieme príde na takúto jednu ponuku asi 5 reakcií," informovala hovorkyňa portálu Profesia.sk Ľubica Melcerová. Otázka ako teda ďalej ostáva v platnosti. Podľa odborárov, ak sa situácia urýchlene nezačne riešiť, nie je ťažké predpovedať, čo bude nasledovať. "Tie vlaky prakticky nebudú meškať, ale nebudú jazdiť vôbec," konštatoval Ferencei. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy