Polojasno
Bratislava
Marek
25.4.2024
Ministerstvo financií sa sporí s ministerstvom dopravy. Hrozí redukcia vlakových spojov a prepúšťanie
Zdielať na

Ministerstvo financií sa sporí s ministerstvom dopravy. Hrozí redukcia vlakových spojov a prepúšťanie

BRATISLAVA / 354 miliónov alebo 330? Presne o tieto sumy sa sporí ministerstvo financií s ministerstvom dopravy. Reč je o výraznom okresaní dofinancovania Národného dopravcu SR. Hádka medzi oboma rezortami neutícha. Zatiaľ, čo jedna strana tvrdí, že suma je dostatočná, podľa druhej hrozí redukcia spojov. Vylúčené dokonca nie je ani prepúšťanie zamestnancov železníc.

"Čím menej schopný minister, tým viac sa vyhovára na ministerstvo financií," odkazuje minister financií Igor Matovič Andrejovi Doležalovi, podľa ktorého suma 330 miliónov eur nestačí na to, aby Národný dopravca SR fungoval v normálnom režime. V hre je totiž rušenie až tretiny spojov a škrtať sa môže na najvyťaženejších trasách. "Neexistuje iná alternatíva. 354-ka naozaj ekonomicky odborníkmi vyčíslený náklad," hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSR Roman Koreň. 

Rezortu dopravy chýba najmenej 24 miliónov eur

Šetriť vraj už nemá kde. Iný názor má ale Igor Matovič, ktorý vyzval Andreja Doležala, aby za ním prišiel rokovať, a to s konštruktívnym návrhom. "Prečo ten minister nepríde za ministrom financií a povie: No prepáč som neschopný a fakt neviem kradnúť, furt sme tam nechali tie pijavice, ktoré to tam rozkrádajú, musíte nám dať nejaké peniaze," tvrdí Matovič. 

Minister dopravy dúfa, že k rušeniu spojov nedôjde

Podľa neho by to boli nezvratné zmeny. "Mohli by sme prepustiť pokladníčky, pokladníkov v kamenných výdajniach lístkov," hovorí minister doprav Andrej Doležal. 

Ministerstvo financií vraj odporučilo, aby sa šetrilo ešte viac

Napríklad v oblasti externej údržby vlakov. Šéf rezortu dopravy ale odkazuje, že realita je iná. "Tá údržba bude len drahšia, a ja tam reálne priestor nevidím. Ak by sme presúťažili, kontrakty ktoré máme, budú len drahšie," tvrdí Doležal. "To je jeho maslo," hovorí Matovič.

Ľudia na Hornom Zemplíne si ešte pamätajú medzištátne spojenie Medzilaborce - Praha

Tento rýchlik je už ale roky minulosťou. A ďalšie škrtanie vlakov si Zemplínčania predstaviť nevedia. A ani zavedenie samoobslužného výpravného systému, čo by znamenalo, že vo vlaku nebude žiadny sprievodca a cestujúci, tak budú odkázaní na nákup lístka cez internet alebo cez SMS. "Neviem si predstaviť toto. Pre nás starých je to ťažšie cez mobil. Také sú cesty preťažené, všetko len kamióny a vlaky," tvrdí obyvateľka Medzilaboriec, Marika. 


Okres Medzilaborce patrí k najprestarlejším na Slovensku

Cestujúci pripúšťajú, že sa z nich stanú čierni pasažieri."Samozrejme, že tak bude. Kto vie na mobile, tak vie. A kto nevie, tak ako pôjde? Budeme tu celkom na vyhnanstve," hovorí obyvateľ Medzilaboriec, Juraj. "Budeme pokuty platiť, čo iné," tvrdí obyvateľka Horného Zemplína, Helena. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy