Zatiahnuté
Bratislava
Tamara
26.1.2022
Slovensko ako kľúčová krajina na hodvábnej ceste z Číny do Európy
Zdielať na

Slovensko ako kľúčová krajina na hodvábnej ceste z Číny do Európy

BRATISLAVA / Zloženie slovenskej dojčenskej vody nášho najväčšieho producenta minerálnych a pramenitých vôd zaujalo aj v Číne. V pondelok, 15. novembra, predpoludním reálne začala jej cesta na čínsky trh vlakom. Je to cesta dlhá. Vlak musí prekonať asi desať tisíc kilometrov. Okrem iného bolo potrebné zabezpečiť, aby voda cestou nezamrzla.

Z Dunajskej Stredy vypravili mimoriadny vlak do Číny, 41 vagónov je naplnených kvalitnou slovenskou dojčenskou vodou. Prvých 740 ton vody v jeden a pol litrových a pol litrových PET fľašiach vyrazilo predpoludním na 10 tisíc kilometrov dlhú cestu po železnici.

Doposiaľ sa podobné komodity prepravovali zväčša lodnou dopravou. "Každá krajina má vodu, otázka je kvalita vody, dojčenská voda má nízky obsah minerálov a ideálnu čistotu," konštatoval obchodný riaditeľ Budiš, Peter Križan. Špecifikom je, že vlak obsahuje tovar jediného odosielateľa zo Slovenska. "V kontajneroch sa nachádzajú GPS zariadenia, ktoré monitorujú aktuálnu polohu a teplotu," uviedol výkonný riaditeľ logistickej spoločnosti, Ladislav Balogh.

Špeciálne izotermické vrece má zabezpečiť, aby voda po ceste nezamrzla. "Je to veľké vrece, ktoré sa vsunie do kontajnera, uchytí sa na steny a do toho vreca sa dávajú všetky palety," vysvetlil Križan. "Obzvlášť nás teší, že klient sa rozhodol pre železničnú prepravu, ktorá patrí medzi najekologickejšie formy prepravy. získa 3 benefity, kratší prepravný čas, nižšie náklady, nižšia uhlíková stopa," konštatoval Ladislav Balogh. "Je to prvý ucelený vlak, je to signál čínskym podnikateľom, že SK je na železničnej mape a je schopné poskytnúť dobré cenové podmienky na to, aby tie čínske vlaky, tá hodvábna cesta do Európy fungovala aj cez slovenské prekladiská a SK železnice," vyjadril sa Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby SR.

Ročne prichádza z Číny do Európy 15 tisíc vlakov, väčšina ide ale cez Bielorusko a Poľsko. Táto trasa je síce kratšia a tým ekonomicky výhodnejšia, ale vlaky tam čakajú na prekládku aj niekoľko týždňov. "My ponúkame okamžitú uvoľnenosť a dúfame, že aspoň tisíc vlakov ročne by mohlo prejsť z Číny do Európy," povedal štátny tajomník Jaroslav Kmeť. 

Súvisiace články

Najčítanejšie