Zatiahnuté
15°
Bratislava
Galina
3.5.2024
Veľká noc už plní spoje
Zdielať na

Veľká noc už plní spoje

Zdroj: TASR/František Iván/ilustračné

Ak nemáte auto, zoberte radšej nohy na plecia a utekajte na stanice po miestenky

Veľká noc dá poriadne zabrať dopravcom, po celej krajine budú sem a tam križovať desiatky tisíc ľudí. Blížiace sa sviatky už pomaly napĺňajú autobusy, ale aj vlaky. Spoje budú pred Veľkou nocou čeliť poriadnemu návalu más.

S tým rátajú aj dopravcovia, ktorí vypravia mimoriadne linky, či pripoja posilové vozne. Nápor začne budúcu stredu, najkritickejšie dni prídu vo štvrtok a v piatok. Železničná spoločnosť Slovensko ( ZSSK ) navýši ponuku dokopy o 30 posilových vlakov, z toho dvanásť na koľaje vypraví ešte pred Bielou sobotou. Železnice posilnia o mimoriadne vozne aj pravidelné vlaky InterCity, expresné vlaky, rýchliky, zrýchlené a osobné vlaky.

Z davu odkroja posilové vlaky

Prvý posilový rýchlik vyráža z Bratislavy, cez Žilinu do Košíc v budúcu stredu krátko po šiestej večer. Vo Vrútkach sa vlak rozdelí a jeho predná časť pokračuje do Martina. Najviac mimoriadnych vlakov pred sviatkami pôjde až deň na to.

Vo štvrtok ich na koľaje vyrazí celkovo deväť. Z Košíc do Prahy sa dá odviesť napríklad rýchlikom Vihorlat, ktorý z východoslovenskej do českej metropoly štartuje krátko po ôsmej večer. Opačným smerom sa môžete dostať posilovým vlakom, ten z Prahy odchádza o 22.40.

"Vždy pred veľkonočnými sviatkami sa najskôr vypredajú IC vlaky na trase Bratislava - Košice. Kritický je najmä štvrtok a piatok," hovorí Miloš Čikovský, hovorca ZSSK. Ak si to budúci týždeň namierite na východ, vo štvrtok môžete vsadiť aj na posilový rýchlik Chopok - odchádza z hlavného mesta do Košíc tesne pred treťou poobede. Z návalu cestujúcich odkrojí napríklad i expres, ktorý z bratislavskej Petržalky na východ štartuje o 16.45.

Cez veľkonočné sviatky sa už tradične dáva Slovensko do pohybu, do dopravných prostriedkov sa snaží dostať dav obvešaný taškami. Dopravcovia radia cestovnému stresu predchádzať zakúpením miestenky. A je to práve záujem o kúpu lístkov vopred, ktorý je pre nich najdôležitejším signálom k posilneniu liniek.

Viac bude aj autobusov

"Odporúčame si určite kúpiť miestenku," hovoria nám v SAD Michalovce. Tak ako u iných dopravcov sa už tieto dni začínajú zapĺňať aj ich autobusy, zohnať voľné miesta však ešte stále zväčša nie je problém. "Štvrtkový autobus z Prahy, cez Bratislavu a Košice do Michaloviec má zatiaľ voľných 30 miest, ale to sa vypredá hneď," dodávajú v michalovskej Sadke.

Kúpiť miestenku na Zelený štvrtok však ešte stále nie je drina ani na iné autobusy. Od štrnástej ich z Bratislavy do Košíc vyráža celkovo šesť a hneď prvý zacielený až do Prešova mal ráno stále voľných 33 z 35 flekov. "Treba si ale aj tak kúpiť radšej miestenku, cenu lístku to veľmi nezvýši," informujú v SAD Zvolen.

Posilniť linky nechystajú iba železnice, ale prevádzkovatelia autobusových liniek. Tak je to aj u najväčšieho slovenského dopravcu Slovak Lines, ktorý cez blížiace sa sviatky prepraví zhruba o 20 % viac ľudí ako inokedy. "Posilové spoje pridáme podľa záujmu, dnes ešte nevieme spresniť ich počet," vysvetľuje Eva Vozárová, hovorkyňa spoločnosti. Všetky dodatočné autobusy pôjdu v riadnych časoch, čiže namiesto jedného ich odíde v tom istom čase viac.

Týka sa to predovšetkým najvyťaženejších liniek, vo vnútroštátnej doprave je takou najmä Bratislava - Prešov. "V medzištátnej doprave je v tejto chvíli najväčší záujem o cestovanie z Zurichu do Bratislavy," dopĺňa Vozárová. Dnes je isté, že v utorok pôjde navyše autobus zo Slovenska do Švajčiarska a ďalší vyrazí vo štvrtok 9. apríla v opačnom smere.

Dobrodruhovia bez miesteniek

Kritické to za pár dní už bude aj na železniciach, najvychytenejšie linky sa tam zvyknú vypredať zhruba 2 až 4 dni pred Veľkou nocou. Ako prvé sa pravidelne zaplnia IC vlaky na trase Bratislava - Košice, pritom do jedného "Ícečka" sa dokopy zmestí až 600 ľudí. 

Ak sa pred sviatkami rozhodnete staviť na železnice, majte na pamäti, že do povinne miestenkových vlakov nemôžete nastúpiť bez miestenky. "V ostatných vlakoch cestujúci znáša riziko, že v určitom úseku cesty nebude mať miesto na sedenie. Cestujúci musí zvážiť, či bude riskovať, nie každý má zmysel pre dobrodružstvo," dodáva Miloš Čikovský.

Zdielať na

Najčítanejšie správy