Zatiahnuté
Bratislava
Jela
19.4.2024
Slovenskí kamionisti sa obávajú novej európskej legislatívy. Cesta ku kompromisu bude hrboľatá
Zdielať na

Slovenskí kamionisti sa obávajú novej európskej legislatívy. Cesta ku kompromisu bude hrboľatá

BRATISLAVA / Slovenskí kamiónoví prepravcovia považujú návrh novej legislatívy Európskej komisie za niečo, čo rozdelí jednotný európsky trh na tých z východu a tých zo západu. Naše ministerstvo dopravy preto vypracovalo kompromisný návrh, o ktorom s partnermi, aj z Vyšehradskej štvorky, rokovalo v rakúskom Grazi.

Slovensko razí pri navrhovanej legislatívne ohľadom kamiónovej dopravy cestu kompromisov. Nezáleží pritom na tom, či ide o kabotáž, spôsob odpočinku vodičov, ale i o zoznam potrebných dokumentov. Lenže ako sa ukazuje, ani v rámci Vyšehradskej štvorky v tejto oblasti nepanuje zhoda. "V rámci V4 panuje zhoda medzi bratskými krajinami Českom a Slovenskom. Myslím si, že to je dôležité a že sa nám podarí našich partnerov z Poľska a Maďarska presvedčiť, že toto je dobrá cesta," uviedol Dan Ťok, minister dopravy Českej republiky. Český minister dopravy jedným dychom dodal, že je jasné, že rokovania nebudú jednoduché. "Ja si myslím, že posledný návrh rakúskeho predsedníctva, je dobrým základom, aby sa voľajaký kompromis našiel," dodal. 

Tieto návrhy označili za svetlo na konci tunela aj združenia dopravcov ČESMAD Slovakia a ČESMAD Bohemia. "A ja by som bol rád, aby ešte do nových eurovolieb sa niečo stalo. To by pomohlo práve našim dopravcom," povedal Arpád Érsek, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Rakúsko napríklad navrhuje, aby sa vodič aj s vozidlom mohol vrátiť domov, do sídla firmy najmenej každé štyri týždne. Taktiež, aby nebolo vyžadované čerpanie týždenného odpočinku mimo vozidla a vodič mohol oddychovať vo svojom kamióne. "A na druhej strane musím mať k dispozícii všetky sociálne veci, ktoré by som využil, či je to wc alebo sprcha," vysvetlil Arpád Érsek. 

Okrem iného sa naskytla aj problematická smernica o tom, že či vodič je vlastne pracovník na zahraničnej služobnej ceste. "Aj tam máme kompromisné riešenie, kamionista, ktorý ráno vycestuje do Nemecka, tam o tých platových podmienakch nie je čo rozprávať, lebo to pre nás nie je prijateľné. Na druhej strane ak tam ostáva a preváža tovar ešte ďalšie dva týždne, tak to je iná vec," dodal minister Érsek. 

O návrhu Slovenska, pokiaľ ide o kamiónovú dopravu, bude na budúci týždeň minister dopravy debatovať aj s Europoslancami. A nielen to, chystá sa im prehovoriť do duše za to, ako pri tejto problematike hlasovali. "Chceme ich upozorniť, že aké je stanovisko Slovenska, aby nás tam podporili, lebo minule nehlasovali na našu stranu a ja neviem dôvod," povedal minister. 

Je však jasné, že pri konečnom rozhodovaní o systéme kamiónovej dopravy budú Slovensko a Česko potrebovať aj podporu veľkých krajín. "Otázka bude ako sa vyjadria Španieli, lebo tých sa to týka. Sú ďaleko, sú veľká krajina," vysvetlil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. "My sme mali rokovanie v Paríži s Francúzskom. Boli sme blízko k dohode, ten náš pohľad bol veľmi blízky. A ak dobre rozumiem situácii, tak španielsky pohľad je podobný tomu francúzskemu. Tak sa rysuje niečo, čo by mohlo fungovať," dodal Dan Ťok

Kamionista sa nevenoval riadeniu, pozrite sa, ako to dopadlo:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy