Skoro jasno
Bratislava
Valér
18.4.2024
Sporná čakáreň za takmer milión eur. Čo na nej toľko stálo?
Zdielať na

Sporná čakáreň za takmer milión eur. Čo na nej toľko stálo?

BRATISLAVA / Presná čiastka za rekonštrukciu čakárne na hlavnej stanici v Bratislave sa vyšplhala na 825 560 eur bez DPH. Keď minulý piatok minister a vedenie železníc ukázali, ako vyzerá, mnohí sa začali pýtať, čo na tomto stálo takmer milión eur.

Občania nielen hlavného mesta totiž videli len jednu vykachličkovanú miestnosť, 20 sedadiel a dva zreštaurované stĺpy. Navyše pred médiami otvárali niečo, čo o pár mesiacov bude prechádzať ďalšou rekonštrukciou. "Keď začne druhá etapa, presťahujú sa tam pokladne, sedenie pôjde do haly. Je to provizórne. Keď sa dokončí, bude tu nový interiér a nové sedenie," uviedol STIGLINC

​TV JOJ si preto vyžiadala rozpočet, ktorý ukázala právnikovi a odborníkovi na verejné obstarávanie spolupracujúcemu s nadáciou zastavme korupciu. "Netrúfam si povedať, že porušili zákon. Môžem len konštatovať, že nepostupovali s princípom hospodárnosti, s princípom zákazu skrytej diskriminácie. Znevýhodnili technické firmy a stavebné firmy, ktoré museli dodávať niečo čo nerobia," informoval právnik. 

Rekonštrukcia zahŕňala dve veľké miestnosti, chodbu, vstup a neverejné priestory v celkovej výmere 428 metrov štvorcových. Na záberoch, ktoré poskytli samotné železnice, je možné vidieť, ako to počas niekoľko mesačnej rekonštrukcie vyzeralo, čo všetko sa pri rekonštrukcii robilo. Nešlo len o stavebné práce. Menilo sa osvetlenie, reštaurovali sa fresky, vybudoval sa informačný systém pre cestujúcich. Pod kachličkami sa nachádzajú viac ako štyri kilometre elektrických káblov. Prác teda bolo naozaj dosť, ale práve to oslovenému právnikovi na celej rekonštrukcii prekáža. Stavebné práce a technologické dodávky, ktoré so stavbou nesúvisia, totiž železnice nakupovali spolu. "Chceli licencie, notebook, informačné a elektronické tabule špeciálne, to z popisu položky vyplýva, že to mali zadávať ako dodávku a nie ako stavebnú prácu," objasnil právnik.

Ďalším problémom podľa právnika je, že pri tejto zákazke neprebehlo štandardné verejné obstarávanie. Vďaka tomu, že to dali do jedného balíka, totiž stačilo urobiť prieskum trhu a osloviť tri firmy, z ktorých vybrali najlacnejšiu. Vedenie železníc ale trvá na tom, že postupovali podľa zákona. "Železnice Slovenskej republiky sú obstarávateľ a nie verejný obstarávateľ. Uvedený spôsob obstarania formou prieskumu trhu je štandardným a legitímnym spôsobom obstarania. Vyjadrenia o možnom obídení zákona považujeme za absolútne tendenčné, neopodstatnené, zavádzajúce a spolitizované s cieľom dehonestovať prvú zo zásadných a viditeľných zmien na hlavnej stanici," povedal ŽSR

Či postupovali železnice hospodárne, to je už otázka na úrad pre verejné obstarávanie. Ale s búraním a opravovaním sa ešte neskončilo. V druhej etape chce štát preinvestovať takmer tri milióny eur.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy