Zatiahnuté
Bratislava
Martin, Maroš
11.11.2025
Ako vyzerá systém ETCS, ktorý zabránil tragédii rýchlika Tatran?
Zdielať na

Ako vyzerá systém ETCS, ktorý zabránil tragédii rýchlika Tatran?

SLOVENSKO / Vyšetrovanie nehody je síce ešte stále ďaleko od konca, no jedna vec je jasná už teraz. Tragédii zabránil systém ETCS, ktorý prichádzajúci rýchlik Tatran automaticky pribrzdil. Keby ho mal aj starší expres, na červenú by neprešiel. Disponuje ním však iba necelá štvrtina vlakov a dokonca len dve trate.

O tomto systéme ste v kontexte posledných dní zrejme počuli veľa. Teraz sa naň pozrime trochu bližšie.

Čo si pod skratkou ETCS predstaviť?

"Ide o najmodernejší vlakový zabezpečovací systém, ktorý sa skladá z traťovej a mobilnej časti, a je to jediný systém, ktorý v podstate dokáže strážiť rýchlosť vlaku," uviedol riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSK Roman Kusý.

​Ako to celé funguje? Čo vlastne vidí rušňovodič?

"Rušňovodič vidí jednu z častí tej mobilnej časti obrazovky, na ktorej zadáva nejaké dáta, a potom vidí tie údaje z trate," pokračoval Kusý.

V prípade, že ten systém zafunguje, čo sa stane vo vlaku? Čo sa v tej chvíli deje?

"Ak dôjde niekde na trati k zníženiu rýchlosti, alebo návestidlo prikazuje zníženie rýchlosti, rušňovodičovi zobrazuje brzdnú krivku. Ak by náhodou nereagoval na brzdnú krivku, dôjde k automatickému zastaveniu vlaku," reagoval Kusý.

​Z akých častí sa systém skladá?

"No, tá mobilná časť sa skladá, má také hlavné časti. Je to riadiaci počítač, máme ho umiestnený v skriniach, a potom sú to zobrazovacie obrazovky na oboch stanovištiach. Pod rušňom je taká hlavnejšia časť - radar," doplnil Kusý.

Pri Pezinku bol systém 1, ale to asi neovplyvnilo niečo, čo sa mohlo diať?

"Nie, nie, neovplyvnilo. Nevieme presne povedať, pokým nevyhodnotíme v podstate dáta z toho rušňa, či skôr reagoval rušňovodič, alebo zaúčinkovalo ETCS," odpovedal Kusý.

​Rušeň z nehody v Pezinku, z rýchlika Tatran, je v tomto kontexte niečím symbolický?

"Áno, je zhodou okolností prvý rušeň, ktorý mal nainštalované ETCS. Boli to tie začiatky, kedy sme sa v podstate len učili. Bola to prvá montáž, a teda aj dlhšie trvalo, kým sme sa dostali do prevádzky vzhľadom na to, že sa to zosúlaďovalo s traťou, ale už je to teda trošku dávnejšie," uzavrel Kusý.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy