Jasno
24°
Bratislava
Miriama
8.9.2025
Generácia Z mení pravidlá zamestnania. Sloboda a zmysel sú pre nich viac než plat
Zdielať na

Generácia Z mení pravidlá zamestnania. Sloboda a zmysel sú pre nich viac než plat

SLOVENSKO / Každé leto prichádzajú na pracovný trh tisíce čerstvých absolventov. Dnes už však nejde len o mladých ľudí, ale o celú generáciu, ktorá mení pravidlá hry. Generácia Z – tí, ktorí vyrástli so smartfónom v ruke – má iné očakávania aj nároky.

Chcú slobodu, zmysluplnú prácu a povolanie, ktoré ich baví. Nevyhľadávajú striktnú hierarchiu, ale férovosť a dôveru. Na pracovný trh vstupujú s odlišnými požiadavkami a firmy, ktoré si ich chcú získať, musia ponúknuť viac než len pingpongový stôl či ovocné pondelky.

Narodení po roku 1996

Digitálne zdatní, sebavedomí a nároční. Generácia Z nevníma prácu ako povinnosť, ale ako súčasť vlastnej identity. Zaujíma ich sloboda, férovosť a predovšetkým zmysel práce.

„Slušný plat, flexibilita a aby ma to bavilo. A aby som dobre vychádzala s kolegami,“ hovorí študentka Lola. „Chcem robiť niečo, čo mi dáva zmysel. A aby som tam chodila rada, nie nasilu,“ dodáva študentka Sára. „Pre mňa je dôležité robiť to, čo ma baví,“ myslí si Michal.

Podľa zástupcov škôl sa táto generácia mení nielen v tom, čo chce robiť, ale aj v spôsobe, akým sa chce k práci dostať. „Rozdiel je najmä v prístupe. Chcú všetko rýchlo a jednoducho. Majú veľké očakávania, no nie vždy sú ochotní pre ne niečo obetovať,“ hovorí Katarína Némethová, zástupkyňa Gymnázia Ivana Horvátha.

Generácia Z chce flexibilitu, hybridný režim, férový plat, spätnú väzbu a prácu, ktorá má zmysel.

Top priority generácie Z

  • flexibilný pracovný čas
  • hybridná forma práce
  • férové ohodnotenie
  • mentoring a spätná väzba
  • zmysluplnosť práce

Podľa prieskumov je Generácia Z takpovediac „prelietavá“ – prácu mení v priemere každé dva roky. „Nechcú pracovať len pre firmu, chcú pracovať pre niečo väčšie. Dôležité je, aby mali pocit, že ich práca má zmysel,“ vysvetľuje Martin Huba, managing director Synergie CZ&SK a člen APAS.

„Predtým sa pozeralo hlavne na plat, dnes je dôležité aj pracovné prostredie,“ dodáva Katarína Tešla, manažérka komunikácie a PR, Kariéra.sk.

Firmy, ktoré chcú mladých zaujať, musia ponúknuť viac než len benefity v podobe ovocia či stolného futbalu. Dôležitá je autentickosť, dôvera a reálny záujem o zamestnanca. „Chcú mať mentora, spätnú väzbu, možnosť rásť a byť za to pochválení,“ hovorí Huba.

Generácia Z zároveň odmieta byrokraciu, zastarané postupy, prísnu hierarchiu a slabú komunikáciu.

Čo Generácia Z nechce

  • zbytočnú byrokraciu
  • archaické postupy
  • striktnú hierarchiu
  • nedostatok komunikácie

„Často nemajú pracovné návyky, chcú cestovať a užívať si,“ hovorí Tešla. Napriek tomu si ich zamestnávatelia cenia pre ich digitálne zručnosti, ľahkosť a chuť učiť sa nové veci.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy