Na školách chýbajú špeciálni pedagógovia. V rámci Slovenska potrebujeme vyše tisíc učiteľov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Pár dní pred začiatkom školského roka je v triedach na školách rušno ako v úli. Niekde však ešte aj na konci prázdnin chýbajú učitelia, okrem iných aj špeciálni pedagógovia.
Špeciálni pedagógovia chýbajú aj na východe
Aj na Spojenej škole internátnej v Snine musí byť všetko do 1. septembra pripravené. "V tejto dobe nám chýbajú dvaja špeciálni pedagógovia. Dúfam, že sa mi ešte podarí niekoho zohnať, a ak nie, budeme to musieť riešiť našimi silami, ktoré tu máme, čo bude náročné," hovorí Jana Kandriková, prezidentka ZOUŠ SR.
Špeciálni pedagógovia už začínajú chýbať aj na školách na východe Slovenska. "Tu sa už tie rozdiely postupne vyrovnávajú. Kým sme si mysleli, že učitelia chýbajú len na západe, tak už to máme aj tu," hovorí Kandriková.
Náročné kritéria
Záujem o miesto je veľký, nie každý však spĺňa kritériá pre náročnú prácu s deťmi, ktoré trpia viacerými diagnózami vrátane mentálneho postihnutia. "Ten človek si musí vytvoriť vzťah s deťmi napriek tomu, že sú problémové, že majú aj určitý stupeň agresivity," tvrdí Kandriková. "Vzhľadom na to, že počet detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami každým rokom narastá, ten akútny nedostatok bude narastať," vysvetľuje Jozef Božik, predseda ZMOS.
Sofia tento rok nastupuje na pozíciu pomocnej vychovávateľky. "V budúcnosti by som plánovala doštudovať tú špeciálnu pedagogiku," vysvetľuje Sofia Papatzelos, nová zamestnankyňa SŠI v Snine. "Aktuálne by sme urgentne potrebovali minimálne 1000 špeciálnych pedagógov, a zároveň potrebujeme do systému naliať peniaze tak, aby mladí ľudia nehľadali prácu niekde inde, ale zostali v systéme regionálneho školstva," vysvetľuje Božik.
Ministerstvo školstva na problém reaguje a prichádza s riešením. "Pre aktuálny školský rok spúšťame pilotný projekt „zdieľaných odborných zamestnancov“. Jeho cieľom je zabezpečiť žiakom odborné činnosti druhej podpornej úrovne poskytované v školskom prostredí aj v prípade, že škola nemá svoj vlastný školský podporný tím," stanovisko vydáva Ministerstvo školstva SR.
Odborníčka však upozorňuje na ďalšie riziko, ktoré môžeme pocítiť už o pár rokov. Žiakov totiž nebude mať kto vyučiť remeslám ako murár, maliar a podobne. "Ak generácia súčasných majstrov odbornej výchovy skončí, to sú tí po 50-tke, tak neviem, kto ich pripraví na budúce povolanie. My sme už povinní hľadať spôsoby, ako zatraktívniť povolanie učiteľa," dopĺňa Kandriková.