Povinné lekárske prehliadky od 70 rokov, a po 80-ke častejšie. V hre je nový návrh zákona
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Dôležitosť preventívnej prehliadky
SLOVENSKO / Vodiči nad 70 rokov by mali absolvovať povinnú lekársku prehliadku len každých päť rokov namiesto súčasných piatich rokov od 65 rokov. Koaličný poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD) navrhuje aj častejšie kontroly pre vodičov nad 80 rokov a nové pravidlá na zvýšenie bezpečnosti chodcov na chodníkoch, kde narastá počet nehôd s elektrickými kolobežkami či bicyklami.
Vek, od ktorého musia vodiči absolvovať povinnú lekársku prehliadku, by sa mohol posunúť na vyšší. Podľa návrhu koaličného poslanca Ľubomíra Vážneho, ktorý predložil novelu zákona o cestnej premávke, by sa táto povinnosť mala týkať vodičov od 70 rokov a mali by ju absolvovať každých päť rokov. Aktuálne je totiž povinná lekárska prehliadka stanovená pre vodičov od 65 rokov.
Vážny zdôvodňuje tento posun najnovšími štatistikami Prezídia Policajného zboru za rok 2023, ktoré ukazujú, že vodiči vo vekovej kategórii 65 až 70 rokov spôsobili len veľmi málo dopravných nehôd. Zohľadňuje tiež technologický pokrok, ktorý priniesol moderné bezpečnostné systémy v autách, a prirodzené zlepšenie ľudských schopností v oblasti zmyslového a kognitívneho vnímania. Preto navrhuje zvýšenie vekovej hranice pre povinné lekárske prehliadky z 65 na 70 rokov.
Ďalším návrhom je sprísnenie pravidiel pre vodičov starších ako 80 rokov
Tí by mali absolvovať lekársku prehliadku každé 2,5 roka. Súčasne sa chce novelou odstrániť duplicitné prehliadky tým, že sa vodičom umožní akceptovať preventívnu prehliadku u všeobecného lekára, ak bola vykonaná v tom istom roku, v ktorom im vznikla povinnosť absolvovať prehliadku podľa zákona o cestnej premávke. Táto preventívna prehliadka však musí byť výslovne požadovaná vodičom a lekár musí vykonať všetky potrebné úkony na posúdenie zdravotnej spôsobilosti.
Smer-SD tiež navrhuje zvýšiť bezpečnosť chodcov na chodníkoch, keďže stúpa počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov či iných motorových zariadení. V návrhu zákona chce presne definovať maximálnu povolenú rýchlosť pohybu na chodníku, a to na úroveň rýchlosti chôdze, teda šesť kilometrov za hodinu. Tento limit by mal pomôcť pri dokazovaní porušení pravidiel, najmä keď je potrebné objektívne určiť, či cyklisti alebo používatelia iných dopravných prostriedkov prekročili primeranú rýchlosť v priestore určenom primárne pre chodcov.
Podobnú novelu zákona o cestnej premávke, týkajúcu sa zvýšenia vekovej hranice pre povinné lekárske prehliadky a možnosti akceptovať prehliadky u všeobecného lekára, už v parlamente predložilo opozičné KDH, a to ešte začiatkom tohto roka.
Pozri si aj archívnu reportáž: