Zatiahnuté
19°
Bratislava
Božena
27.7.2025
Letné prázdniny v online svete: Ako ochrániť deti pred nástrahami internetu?
Zdielať na

Letné prázdniny v online svete: Ako ochrániť deti pred nástrahami internetu?

BRATISLAVA / Digitálny svet je neoddeliteľnou súčasťou života našich detí. Počas prázdnin sa však online aktivita detí ešte zvyšuje, čo so sebou prináša aj zvýšené riziká. Ako sa v tejto digitálnej džungli orientovať a ochrániť svoje deti?

Byť sprievodcom, nie kontrolórom

Deti často nedokážu samé vyhodnotiť riziká, ktoré na internete číhajú. Preto je kľúčové, aby rodičia zohrávali úlohu sprievodcu. "Rodičom odporúčame najmä byť sprievodcom pre deti pri vstupe do online priestoru, učiť ich, akým spôsobom sa správať, byť trochu menej kontrolórom alebo ich radcom," zdôrazňuje Pavol Šebo.

Ako na to?

  • Komunikácia: Rozprávajte sa s deťmi o tom, čo sledujú a s kým komunikujú na sociálnych sieťach.
  • Pravidlá a hranice: Stanovte jasné pravidlá a spravodlivé hranice používania zariadení, či už ide o časové limity alebo obmedzenie obsahu.
  • Kritické myslenie: Učte deti odmalička kriticky myslieť a overovať si informácie.
  • Osobný príklad: Buďte pre deti vzorom v zodpovednom používaní technológií. Frekvencia a rozsah, v akom používajú mobilné zariadenia rodičia, deti často kopírujú.

Digitálna gramotnosť: Nie len pre deti

Je dôležité si uvedomiť, že aj rodičia potrebujú pomoc so zlepšovaním digitálnej gramotnosti. Našťastie, existuje množstvo organizácií, ktoré ponúkajú nástroje, online tutoriály a návody pre rodičov, ako pracovať s deťmi v online priestore. Medzi ne patria napríklad:

  • Digitálni rodičia
  • ZMUDRI
  • DigiQ
  • Bez nástrah online
  • Preventista
  • Digitálna koalícia

Tieto organizácie poskytujú konkrétne tutoriály, ktoré pomáhajú rodičom pri nastavovaní pravidiel a technických limitov pre zariadenia

Rodičovský faktor: Pomoc pri vyhodnocovaní rizík

Deti sú často v digitálnom svete zdatnejšie ako ich rodičia, ale to neznamená, že nepotrebujú ich pomoc. "Práve preto, že tie riziká nedokážu ešte vyhodnotiť, ten rodičovský faktor alebo faktor toho dospelého, ktorý im má pomôcť vyhodnotiť rizikové situácie alebo rizikové aplikácie alebo prostredia, v ktorých sa nachádzajú, a prípadné následky, ktoré z jednotlivých tých rizík môžu vzniknúť, je veľmi dôležitý," vysvetľuje Šebo.

Kľúčom je vybudovať si s dieťaťom dôvernú komunikáciu, aby sa nebálo zdieľať to, čo robí na internete, a vnímalo rodiča ako bezpečný prístav, ktorý mu poradí a pomôže. Ak to nie je možné, je dôležité nasmerovať deti na organizácie, kde môžu anonymne vyhľadať pomoc.

Dôveruj, ale preveruj: Ako nastaviť technológie

Aj keď je budovanie dôvery dôležité, platí staré známe pravidlo: "Dôveruj, ale preveruj." Existujú nástroje, ktoré umožňujú nastaviť pravidlá pre rôzne vekové kategórie a časové limity. Samotní prevádzkovatelia platforiem a mobilných zariadení často ponúkajú možnosti rodičovskej kontroly.

Základné nastavenia:

  • Veková kategória: Nastavte vekovú kategóriu dieťaťa v systéme, aby sa obmedzil prístup k nevhodným aplikáciám a obsahu.
  • Časové limity:Obmedzte čas, ktorý dieťa trávi na konkrétnych aplikáciách alebo na internete celkovo.
  • Odmena: Používanie mobilného zariadenia a online sveta ako odmena za vzdelávacie aktivity alebo čítanie.

Katalóg rizík pre mládež: Krok vpred v ochrane detí online

Ministerstvo školstva v súčasnosti pracuje na katalógu rizík pre mládež v kybernetickom priestore, na ktorom sa podieľa aj Digitálna koalícia. Tento katalóg, ktorý má takmer 200 strán a je dostupný na stránke ministerstva školstva, rieši širokú škálu problémov – od technických útokov na zariadenia až po kyberšikanu a nebezpečné kontakty s cudzími osobami. Je otvorený pripomienkovaniu verejnosti.

Vzdelávanie o digitálnom svete na školách sa zlepšuje. "Je vidno, že aj tí učitelia s nami menia svoj pohľad, menia názory a je to do veľkej miery vecou tých učiteľov, že akým spôsobom pracujú s deťmi," hovorí Šebo. Na školách fungujú digitálni koordinátori, ktorí pomáhajú učiteľom orientovať sa v digitálnych témach. Deti majú na hodinách informatiky rôzne možnosti vzdelávania a existuje množstvo online vzdelávacieho obsahu, ktorý zlepšuje digitálne zručnosti a povedomie v oblasti kybernetickej bezpečnosti.

Digitálna koalícia prevádzkuje odborný portál KRY-SA, kde spracováva rôzne témy v oblasti bezpečnosti na internete, a realizuje IT fitness test, rozsiahly projekt testovania digitálnych zručností žiakov.

Zákaz mobilov v školách

Prieskumy ukazujú, že až 25 % detí vníma zákaz mobilov na školách ako problém. Pavol Šebo to vníma ako náznak závislosti na digitálnych zariadeniach: "Tým kľúčom by malo byť práve zapájanie technológie do vzdelávacieho procesu, výučba detí v oblasti kritického myslenia a overovania faktov, ale aj také digitálnej hygiene a spôsobu, akým majú samotné tie deti fungovať v online priestore a takýmto spôsobom predchádzať tým patologickým javom, ktoré sa vyskytujú v súvislosti s prítomnosťou detí v kybernetickom priestore."

Krátkodobé riešenia, ako zákaz, môžu pomôcť, ale dlhodobým cieľom by malo byť naučiť deti zodpovedne používať technológie a predchádzať tak šikane a iným negatívnym javom.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy